Teknisk spørgsmål omkring tagrende og tagpap

Hey,

Lige et par tekniske spørgsmål...

Jeg skal have en arkitekt tagrende som vist på billedet nedenunder. Går ud fra her er tale om en zink tagrende, ik?! Er de helt blanke når man modtager dem eller er de som på billedet? Ved at man kan få nogle som er forpatinerede nemlig...



Imorgen går jeg igang med at svejse underpap på og er lidt i tvivl hvad jeg gør ved kvistene rent teknisk. Jeg har jo planer om at svejse underpap på hele taget - også der hvor der kommer kviste og så vil jeg skære ud til kvistene bagefter, bygge dem og så brænde underpap på dem og til slut lister og overpap på hele taget. Ved godt jeg med fordel kunne bygge kvistene først, men nu skal det pap på, så jeg kan sove roligt mht regn, fugt osv. Når jeg laver mine kviste efterfølgende, så kan det jo godt blive lidt tricky mht at få lavet de rigtige overlæg der hvor pappet går ud på kvisten. Den eneste rigtige løsning er vel, at undlade, at brænde pappet fast den sidste halve meter ned til kvistens tag, så jeg efterfølgende kan underlappe banen som går ud over kvisten...?!?! Overpappet er jo noget nemmere at gå til, da kvisten så allerede er bygget og overlægget derfor kommer helt af sig selv, men underpappen skulle jo også helst have de rigtige overlæg... 

Og mht til kvist siderne, er det så ok at lave en inddækning med en strimmel op langs kvistsiden?? Der skal ikke pap på hele siden, kun en inddækning i bunden. Der kommer vindpap og en kunstbeklædning på siderne...

(og ved godt at man også kan få en tagdækker til at lave det, men sådan blir det altså ikke...)

 SELVBYGGER!!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke nogen som ved om man kan svejse underpap på hele taget og bygge kviste bagefter - og eller hvordan man gør mht overlæg på kvistens tag efterfølgende...?!

 SELVBYGGER!!!

jeps arkitekt tagrenden er af zink og bliver patineret som al anden zink gør. Lod samlinger fremfor at lime som de ellers foreskriver.

Mht. til kvist og tagpap. Alt kan jo lade sig gøre. Nogle gange er det dog  bare den bedste løsning at bygge kvisten først og derefter brænde pap på. Nu antager jeg at der er saddeltag på og dermed en skotrende. Der ligger du så en bane op i skotrenden og lader dem der kommer ovenfra løbe ovenpå pappet i skotrenden.

Der skal naturligvis brændes pap op af flunkerne (side på kvisten). hvordan og hvorledes handler jo om hvordan flunken skal beklædes osv.

Nogle bliktude er varsomme med at lægge zink direkte på tagpap - mens andre er ligeglade. De har sgu alle sammen forskellige versioner af sandheden. Men man kan få en måtte til at rulle ud på tagpappet så zinken ikke ligger og koger på pappet. Men hvor velegenet det er i en skotrende må du spørge en bliktud om. Jeg ville ikke gøre det.
Det er ikke sadeltag, men der imod med flad tag. Tagpap på hele taget og pap på kvisten ligeså...



 SELVBYGGER!!!

Du brænder underpap på hele tagfladen.

Og glemmer alt om kviste - i første omgang. Når du vil monterer kviste skærer du underpappen væk der hvor kvisten skal være.
Det vil jo ikke være smart på nuværende tidspunkt at låse sig fuldstændig fast på placering og udformning af de kviste - hvis du først bygger dem på om et par år.
Endeligt kan det jo værer at du vælger Veluxvinduer til den tid. :o)
ahhh det er et paptag. Troede pappet skulle bruges som undertag.

Jamen så er jeg sådan set hel enig med hpox. Brænd du bare underpap på og skær ud til kviste efterfølgende. Underpap bliver ofte brændet parallelt med rygning og derefter rulles overpap ned af taget. Du er jo åbenbart kommet langt, men et tegltag ville nu pynte mere på det hus end et stort paptag. Men sådan er smag jo selvfølgelig forskelligt.

Du kan jo relativ hurtig lukke kvistene hvis du samler dem inden du skærer hul i taget evt.
Annonce
ahhh det er et paptag. Troede pappet skulle bruges som undertag.

Jamen så er jeg sådan set hel enig med hpox. Brænd du bare underpap på og skær ud til kviste efterfølgende. Underpap bliver ofte brændet parallelt med rygning og derefter rulles overpap ned af taget. Du er jo åbenbart kommet langt, men et tegltag ville nu pynte mere på det hus end et stort paptag. Men sådan er smag jo selvfølgelig forskelligt.

Du kan jo relativ hurtig lukke kvistene hvis du samler dem inden du skærer hul i taget evt.
og nu vi er ved det så husk at montere fodblik ovenpå underpappet fremfor under :-)
Jeg monterer selvfølgelig fodblik oven på underpappen!

Det er smag og behag...arkitekten og undertegnede sys det er pænt med pap, hvilket arkitekterne tit er glade for idag. Dog har det også en fordel for netop den type byggeri her, hvor der ikke er nogle bærende vægge, at det ikke vejer nær så meget som fx tegl...

Tak for svarene!

 SELVBYGGER!!!

SKal lige gøre dig opmærksom på at TOR Tagpap Branchens Oplysningsrråd er kommet med stramninger omkring underpap og blik kanter.

Nu skal underpappen også føres med ud under vindskede blikket i gavle hvis du skal have monteret sådan nogle som afslutninger i gavle, samt at blikket du sømmer i ind på taget skal nu være 100 og ikke som nu 80 mm.

Scanner lige det sidste nye nyhedsbrev og oploader den her senere idag.



 


 


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis