Hvor langt ned skal soklen pudses?

Jeg har problemer med opstigende grundfugt og mistænker derfor at vandet suges ind under sokkelpudsen, da pudslaget ikke går helt ned til fundament stenene:




 Bør jeg pudse helt ned til stenene som beskrevet i: http://www.bygningsbevaring.dk/file...elpuds.pdf

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ok tveskæg, men billedet fra dokumentet (den helt til venstre) viser at sokkelpudset netop
ikke rækker helt ned til de store sten?? det går højst 10cm under terræn...

Så tænker jeg bare at muren suger vand fra nedenunder pudslaget?
Men ifølge dokumentet skal pudslaget heller ikke forhindre fugt i at trænge ind, men snarere virke som et slags offer.

Kunne nu godt tænke mig at pudslaget forhindrede vand i at trænge ind i murværket,
evt. ved at tjære det...hvad giver mon det bedste resultat?

Fra bygningsbevaring:
Men hvis man udfører en ny sokkelpuds af en tæt og hård cementpuds - eller smører en tæt, sort asfalttjære på soklen, kan fugten ikke komme ud. Fugten søger derfor enten højere op og udfælder saltene over sokkelhøjde, eller den sprænger den hårde puds eller asfalt af, ofte med skader på det bagvedliggende murværk til følge.
Det bedste resultat vil du opnå ved at etablere omfangsdræn ihøjde med stensyllen.

Så kan du pusse og asfaltere (tjærer)

tveskæg

 

Du kan ikke hindre optrængen af fugt i soklen på nogen måde.
(Bortset måske fra injeksering eller indbankning af stålplader)

Derimod kan du begrænse intrængen af regnvand ved at pudse.

Nu skal man ikke tro på alt hvad man læser.
Heller ikke "Bygningsbevaring". For hvad er i såfald alternativet til puds?
Efter billedet at dømme er dit fundament, især teglstenene nedbrudte, så noget skal der vel findes på.

Og noget ordentligt fald bort fra fundamenterne er altid godt.

Annonce
Var ude hos Stark idag. Deres råd var at grave hele soklen fri som jeg har gjort på et stykke, og så lade det ligge til foråret og tørre op inden jeg begynder at pudse...

Jeg vil godt nok være træt af at have et hul rundt om huset det næste halve år.
Er det nødvendigt eller kan man godt pudse en gennemvædet mur? (muren er også våd på indvendig side - ca 23cm tyk).
Det med at pudsse det våde fundament må komme an på en prøve.

prøv efter afrensning med en meget tør  puds.

tveskæg

 

En Stark-medarbejder ved ikke meget om byggeri - selv om de forsøger at give udtryk for det.

Folkene på kontoret er handelsuddannede og sælgere og dem på pladsen SiD-ere og chaufører.
Hehe ok hpox. men hvad er dit råd til mig?
Ikke andet end hvad jeg har skrevet ovenstående.

Ikke andet end hvad jeg har skrevet ovenstående.
Og så lidt nedenstående.

Jeg mener slet ikke at du kan forhindre fugtoptrængen i den type sokler.
Fordi henne i naturen er det sådan at der altid trækker fugt op fra jorden. Det er den såkaldte kapillarvirkning. (Der osse får vand til at trække helt op i træernes blade).

Og der er osse kapillareffekt i særligt murstenene, men også i fugerne mellem markstenene.
Det du kan begrænse er den fugt der løber ned af væggen.
Men når du referer fra ”bygningsbevaring” at der hverken må bruges cementpuds eller tæt sort tjære så der det jo ikke nemt at finde på noget.
Men ”bygningsbevaring” må jo komme med et alternativ så, i stedet for bare at fortælle hvad man ikke må. :o)
Jeg ved faktisk ikke hvad der skal til.

Opgravning langs fundamentet er jo det rene pip. Omfangsdræn forekommer mig noget risikabelt.
Optrængende fugt fra jorden kan ikke forhindres. (måske bortset fra injektion med kemikalier.
Om man evt. kan sprøjtepudse med en mørteltype, (ej cementmørtel), og overfladebehandle med en diffusionsåben sokkelasfalt ved jeg ikke.
Men der sidder jo en Kulturarvsstyrelse og sidder og ved en masse om den slags ting. Så måske er det dem du skal have fat i

Men med risiko for at Naveren river hovedet af mig så er den rigtige løsning jo et nyt betonfundament til 90 cm dybde, komplet med cementpuds og indlagt murpap. Det virker hver gang. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis