mursten revner

Hej. jeg er lidt på spanden og håber at nogen kan komme med lidt hjælp til mig. Jeg har opdaget at mange af murstenene på mit hus har tynde lodrette revner. Det drejer sig om vest og sydsiden af huset. Der er små revner i ca 70 % af stenene, fra sokklen og op til en højde på va 180 cm. Huset er bygget i maskinsten med huller inden i . Jeg har ikke ret meget forstand på mursten men tænker på om det har betydning for murværket, om stenene skal skiftes eller om jeg bliver nødsaget til at filse mit hus. Huset er et typehus fra 1979.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke smide et billede op af det, lidt svært at sige hvor slemt det står til jo..

Fugerne er ved at være lidt slidte på muren der vender mod vest. Jeg har tænkt på at kradse fugerne ud til næste år og fuge dem om, men da jeg ser at stenene har revner er jeg i tvivl om det er det store arb. værd eller om der er en anden løsning. Jeg vil gerne ligge nogle billeder på siden men Det må blive en anden dag da det er mørkt nu

 

vi har lige købt hus fra 1976 hvor stenene har det samme som du nævner . I vores tilstandsrapport står der det er uden betydning samt at min svigerfar er gammel murer og han siger der ikke sker mere ved det . så jeg tror umiddelbart godt du kan tag det med ro :-)
Hvad med de 2 andre verdenshjørner?

Umidelbart lyder det jo lidt slemt med 70% revnede sten.
Er revnerne gennemgående gennem fugerne i lige linie fra sten til sten. Eller ej. :o)

Kunne svigerfar måske helt præcis fortælle hvad det er for nogle revner og hvorfor de er opstået - eller om de har været der altid?
Alt andet lige så vil jeg da sige at det muliggør vandindtrængen og risiko for frostsprængning!!!
hej hpox , nej altså svigerfar kan jo nok ikke med sikkerhed sige hvad det er i dit tilfælde men hvis jeg var dig ville jeg nok få en der havde godt forstand på det till at se visuelt på det, så du 100% sikker . altså jeg tror ikke du har noget at bekymre dig for , det har vi ihvertfald ikke i vores tilfælde . men de kloge siger jo man skal ikke tro men vide, så jeg havde i dit tilfælde fået en til at komme og se det .
Joe, men nu bor jeg i et træhus.
Som godtnok osse har enkelte fejl. Men ikke en eneste revnet mursten no'en steder.

Jeg skal indrømme st mit indlæg blev lidt rodet.
Det jeg ville lære lidt om var de revner i mursten.

@Kult: Der er revner i 70% af stenene i syd- og vestfacaden, op til en højde af ca. 180 cm. Men ingen eller meget få i øvrige facader. Fortæller du.
Og i mine ører lyder det fuldstændigt og helt utroværdigt.

Men hvis det er rigtigt så tilspørger jeg:
@Antoniussen. Hvis du har samme type revner i facadestenene, men måske anderledes fordelt.
Hvorfor mener din svigerfar så at det ikke er noget problem?
Fordi jeg kan ikke forstå hvorfor revner i mursten IKKE er et problem: Slkal jeg sige dig.
Og det ville jeg gerne høre en fagmands kommentar til. :o)

Hey. så fik jeg taget nogle billeder af stenene så i kan se hvad jeg snakker om. Håber Der sidder en som kan hjælpe mig på vej.
Hvor er bilderne henne?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis