Afstand fra skorsten til brændbart materiale

Hej alle

Jeg er ved at skulle støbe sokkel til en indvendig væg under er renoveringsopgave. Op af væggen skal der være en pejseindsats og ved siden af den en skorsten. Skorstenen mures op af elementer der stables (der findes forskellige fabrikater). Nu er jeg så i tvivl om hvor lang en afstand jeg skal lave til en stor kraftig loftsbjælke i mit gamle hus. Loftsbjælken er egentlig spærfoden og kan ikke fjernes og er heller ikke interesseret i at den fjernes da der jo også er æstetikken at tænke på.

Jeg mener at have fået at vide at afstanden fra disse færdiglavede skorstensblokke og til brændbart skal være 25 cm! Er det korrekt?
Ret vigtigt da jeg inden længe starter på at støbe sokkel.

Hvis der er en murer herinde kan han måske fortælle mig hvordan han vil kombinere støbningen af sokkel til indvendig mur samt sokkel til skorstenen. Skal det støbes i èn arbejdsgang, skal sokkel til skorsten lige så langt ned som til indvendig mur og evt. andre gode tips som LDS jo er så kendt for 

Håber på et godt og brugbart svar, på forhånd tak

Toolie

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på hvor kraftig denne bjælke er, er den over 100 x 100mm mener jeg det er 20mm du skal holde, fra udvendig isokern element.

Det ved din skorstensfejer hvis du ringer til ham.
Afstanden har ikke noget med træværkets dimension at gøre.
Og afstanden på de 100 mm gælder kun såfremt skorstenselementerne ikke er CE mærkede.
Men skorstenselementer er næsten med 100% sikkerhed CE mærkede.

Så Toolie, du finde hjemmesiden for det fabrikat af skorstenselementer du vil anvende. Eller henter en brochure i tømmerhandlen.
Og studerer afsnittet om afstande omhyggeligt. :o)
Skrevet af Ingenioeren på 25 sep 2011 08:04
I henhold til BR10 8.1 stk. 4, skal du holde en mindste afstand på 100 mm til brandbart materiale.

Det, du henviser til, er skorstene af metal. Til trådstarter, prøv at se, hvad der står i den henvisning, der er nævnt.

fase
Det jeg henviser til er murede skorstene og ikke skorsten af metal.

Murede skorstene i den pågældende henvisning, hvortil der angives min 100mm afstandskrav, refererer til murede skorstene som ikke direkte opfylder de i stk. 3 angivne specifikationer - her må jeg henvise til udførelsesbeskrivelsen anført i SBI 230. Det betyder at det ikke er CE-mærkningen der er det afgørende.

Det overordnet krav er, at overfladen på din skorsten ikke overstiger 85 C. Hvis temperaturen  ikke er højere end dette, er der ingen problemer i forhold til nærtliggende brandbart materiale. Er temperaturen derimod større, skal der foretages nødvendige foranstaltninger mht afstandskrav, som jeg igen må refererer til i SBI 230. Ved at sørge for 100 mm afstand til brændbart materiale, er du på den sikre side.


 Certificeret Statiker

Annonce
Jo, har også noget med dimensionerne af tømrer at gøre, netop fordi mindre træ er lettere antændeligt.

En isokern skorsten kan ikke overstige 85 c på et yderelement.

Og afstanden må du nok google dig til, eller ringe til din skorstensfejer, det er i sidste ende alligevel ham der bestemmer.
Godt forsøg på en feberredning, Koluda.

Men afstande til træ, herunder trælister og specielt fodlister er relativt klart defineret i bygningsreglementet og deraf følgende vejledninger, herunder Skorstensfejerlauget af 1700 og ca. firesneses bemærkninger dertil.
Det gamle stk. tømmer der er omtalt, 200 x 200 mm - altså en ordentlig moppedreng.

Talte med en arkitekt i dag, han mente afstanden skulle være i omegnen af 50 cm! Så et sted mellem 2 - 50 cm.
Hmmm, skortstensfejer siger omkring 20 cm. Har ledt og ledt og der er vanvittig mange forklaringer på hvorfor det skal være den og den afstand.
Lidt ærgeligt når det for mig ikke kun handler om en afstand, men også placeringen af en væg og dermed også størrelsen på et kontor.... Arealet på kontoret kan blive ca. 2 m2 større ved at vælge en afstand på 2 cm til tømmer - men tør man?

Håber stadig der er en der måske kan finde et endegyldigt svar på mit problem.

Men tak for alle svarene anyway

Toolie

 

Det er jo din egen skyld.
Du kan bare lade være med at spørge alle mulige mennesker!

Når du har fået det rigtige svar ovenstående.

Og så er der der jo forskel på om afstandene måses fra indersiden af skorstenen eller udv ditto.

Skrevet af S. fabrin på 27 sep 2011 08:02
Skrevet af Toolie på 26 sep 2011 22:29
Det gamle stk. tømmer der er omtalt, 200 x 200 mm - altså en ordentlig moppedreng.

Talte med en arkitekt i dag, han mente afstanden skulle være i omegnen af 50 cm! Så et sted mellem 2 - 50 cm.
Hmmm, skortstensfejer siger omkring 20 cm. Har ledt og ledt og der er vanvittig mange forklaringer på hvorfor det skal være den og den afstand.
Lidt ærgeligt når det for mig ikke kun handler om en afstand, men også placeringen af en væg og dermed også størrelsen på et kontor.... Arealet på kontoret kan blive ca. 2 m2 større ved at vælge en afstand på 2 cm til tømmer - men tør man?

Håber stadig der er en der måske kan finde et endegyldigt svar på mit problem.

Men tak for alle svarene anyway

Toolie


Hej Toolie!

Du kan finde svaret på dit spørgsmål ved at læse om det i den vedhæftede fil. Henvisning til reglerne har du egentlig fået oplyst af ingenioerens i hans svar.


 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis