Krybekælder og gulvvarme

Hej,

Vi har købt et hus fra 1945, som der er et "ventileret hulrum" under (=krybekælder). Men der er ikke adgang til det - kun nogle ventilationsriste rundt om huset.

Er det muligt at rive gulvene op og isolere krybekælderen og så lægge vandbaseret gulvvarme? Der er naturgas i huset. Jeg tænker at lægge sand, lecanødder, flamingo og så støbe et betonlag med varmeslanger i.

Men er det overhoved en god idé? Jeg har jo ikke adgang til krybekælderen nu så jeg har ikke set det med egne øjne, men kun baseret det på de tegninger af huset jeg har fået af kommunen - se de to filer.

Hilsen
Kasper






 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du meget gerne vil have gulvvarme er det vel den enete løsning.

Hvis der ikke er sætningsskader af betydning er krybekælderen nok osse fin.

Men der er nu meget der tyder på at der har været en adgang til den kælder et eller andet sted. Ellers var der vel ingen ide i at lave 2 gulvniveauer.

Men måske er der overhovedet ikke sammenhæng mellem tegninger og hvad der rent faktisk blev bygget. .o)
Hvis jeg havde pengene og kunne få en bygnings ing. til at sige god for en løsning med at fylde krybe kælder op med isolering og støbe havde jeg nok valgt dette, vi har valgt nedenstående og er faktisk rigtigt glade for denne løsning. Den kunne laves i vores tempo både kr./øre samt tid og ikke mindst så kunne jeg LDS!

Vi har lagt gulvvarme i vores hus med en tilsvarende krybekælder (ps. der bør være adgang et sted til at komme ned! Hos os var det knap synlig, men et sted kunne man vippe en samling gulvbrædder op, skjult under korkfliser..)

Vi valgte at beholde krybekælder, hev alle gulvbrædder op så nænsomt som muligt. Fjernede alt det der gamle bygge skidt der gjorde det ud for isolering inkl. div. museredder og andet ulækkert snask.
Stod så med de gamle strøer og hul ned til kldr.
Indbyrdes afstand mellem de gamle strør stemte ikke overens med dagens normer så der måtte lægges ekstra strør ind i mellem de gamle strør. Ikke nogen svær opgave med morderne beslag.
Lavede så noget som isolerings bats kunne ligges ned i således der stadig er 30-40cm krybekælder (når man skal derned nu skal man ikke have en via klaus fobi (som jeg har lidt af..))

Det er lykkedes helt fint at etablere 2½ lag med rockulds bats, udlægge varmefordelings plader (alu plader med riller i) PEX slanger, dampspær, de gamle fyrretræs gulvbrædder på igen (andre steder har vi lagt K gulvplader) nye fyrretræs brædder kan vist godt bukke når de får gulvvarme, det kan gamle brædder muligvis også, men vores gl. gulvbrædder har det helt fint.
Slutte af med af med en let afhøvling/slibning samt overflade behandling.

Vi har sparet mange penge på dette i forhold til vores gamle radiatorer og den ringe isolering. Har nu et super lækkert indeklima som ikke lugter som et nyt hus eller som et gammelt hus.....

Jeg kan godt lave et galleri på et tidspunkt, men det bliver tidligst om en uge eller to, hvis du vælger denne løsning.
Hvis du vil støbe venter jeg med at lave galleri til en anden god gang når vinteren er her og de lange aftener...

I am so full of it.....

Al respekt for en godt tænkt løsning.

Nu skriver du med omhu IKKE hvor mange mm isolering du har lagt i gulvet. :o)
Alt andet lige vil varmetabet være større til krybekælderen end til et underliggende jordlag. Ved samme isoleringstykkelse.
Endvidere er et terrændæk en 100% sikker og vedligeholdelsfri konstruktion.
Skrevet af hpox på 25 sep 2011 11:20
bla bla bla  
For os er det resultatet tæller og vi er tilfredse

Alting kan altid blive bedre og intet er godt nok set i bagklogskabens klare lys, det må man jo altid leve med.



Jeg ville dog stadig konsultere en kyndig evt. en med en forsikring når jeg skal ændre på den måde et hus er konstrueret på. Men jeg er totalt amatør udi bygnings konstruktioner og derfor når jeg laver LDS bliver det ofte på en måde der mest ligner den oprindelige.


I am so full of it.....

Skrevet af steelman på 24 sep 2011 22:02

Er det muligt at rive gulvene op og isolere krybekælderen og så lægge vandbaseret gulvvarme? Der er naturgas i huset. Jeg tænker at lægge sand, lecanødder, flamingo og så støbe et betonlag med varmeslanger i.

Ja, det er muligt, og klart en rigtig god ide.

Jeg ville dog droppe de lecanødder, har ikke rigtigt nogen effekt i den konstruktion, hellere et tykkere lag isolering, som er billigere pr. m3
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 25 sep 2011 15:58

" som er billigere pr. m3"

Især på langt sigt

I am so full of it.....

Nemlig...
Hej Jano59

Det er uheldigt at du citerer mig for ikke bragte indlæg!!!

Jeg forsøgte faktisk at give udtryk for ros. For lovprisning, lovord eller panegyrik om du vil.
Men det fornøjer mig da at du er tilstrækkelig selvtilstrækkelig til at ignorer den slags ukvalificerede bemærkninger. .o)
Skrevet af hpox på 25 sep 2011 23:10
  .o)

:o)

I am so full of it.....

Hej igen,
Jeg kontakter kommunen for at få nogle mere præcise tegninger af huset. De må foreligge et sted.... Og så tror jeg at jeg vil undersøge om der ikke er adgang til krybekælderen et eller andet sted og ellers må jeg lave et hul i gulvet til jeg kan kravle ned og kigge :-)

Tak for jeres svar!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis