Spejl på væggen der!

Jeg skal have limet spejle på forskellige overflader med  "Bostik silicone glas". Jeg har fået siliconen anvist ved tømmerhandlen, men er nu kommet i tvivl om den kan anvendes. Den skal bruges til flere formål i mit  badeværelses projekt:

1)  Spejl skal limes på et stykke klart glas. Det klare glas er 100X100 cm, og malet sort 5 cm ind hele vejen rundt på bagsiden. Spejlet måler 90X90 cm således at der er en ramme hele vejen rundt med det sorte glas på 5 cm. 

2)  De to sammenlimede glas/spejl skal limmes op på en gipsvæg, påsat glasfilt, samt malet med flüggers bedste vådrumsmaling. 

3) spejl skal pålimes en hvid melaminlåge, i samme mål som lågen. 

Mine spørgmål er nu om det kan lade sig gøre med den anviste silicone. Jeg er dels bekymret for om det holder, når nu det skal tørre mellem to lufttætte flader (spejl og glas), samt om der er syre i siliconen, som opløser malingen på det klare glas, samt spejlbelægningen på bagsiden af spejlet. Og kan det holde på glasfilten. Tror jeg tyger til en syrefri montagelim, men hvad siger andres erfaringer på området?

Håber I forstår min beskrivelse af projektet, ellers må jeg prøve at sende billeder ind. 

Venlig hilsen RB





Møbelsnedkeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fuldstændig uegnet. Tror at det er det almindeligt eddikebaserede våpdrumssilikone

Hvad hedder produktet mere præcist. Nummer.

Søg selv på:

http://www.bostik.dk/Products.aspx
Dana Lim har noget:

Opsætning af spejle
Der findes mange forskellige typer spejle på markedet. De fleste af disse egner sig til oplimning
med fugemasse/fugelim*. Dog stilles der krav om, at spejlet skal overholde DIN 1238 5.1 & DIN
EN 1036 mht. refleksion og beskyttende bagbelægning.
Ved opsætning af spejle er det vigtigt, at der ikke opstår et fugtigt miljø på spejlets bagside, da
fugten især i kombination med en mineralsk bagvæg, vil kunne angribe spejlets bagbelægning.
Derfor skal man ved limpåføringen sikre, at der er mulighed for luftgennemstrømning på spejlets
bagside. Dette er også med til at sikre at fugelimen hærder fuldstændigt. Ved meget porøse
bagvægge anbefales det at prime disse med f.eks. Væggrunder 224.
Til opsætning af spejle beregnet til opklæbning, benyttes enten Montage Extra 292, MS
Montagelim 299 eller MS Fugelim 524.
Inden opsætning af spejlet skal man sikre at underlaget er rent og tørt, fri for slipmiddel, fedtstof,
støv og løse partikler.
Limen påføres spejlets bagside som lodrette streger med ca. 15-20 cm mellemrum.
RIGTIG FORKERT
Streger som påføres bør være ca. 5 mm i diameter. Ved at benytte lodrette streger opnås
følgende fordele:
1. Det sikres, at der ikke fanges fugt bag spejlet.
2. Hvis spejlet glider en smule, fås stadig fuld kontaktflade.
3. Fugelimen hærder hurtigt, da luften har fri adgang.
Spejlet understøttes og sikres mod at falde ud fra væggen, indtil fugelimen er gennemhærdet.
Dette gøres med kiler, tape eller lignende. Bemærk at hvis der benyttes malertape bør det ikke
sidde for længe, da det ellers kan blive meget svært at fjerne.
*Spejle som f.eks. sikkerhedsspejle med plastfolie på bagsiden, egner sig ikke til oplimning,
kontakt derfor altid spejlleverandøren i tvivlstilfælde.
Opsætning af spejle – Revideret 01.12.2009
Vore informationer er baseret på omfattende laboratorieforsøg der har til hensigt at hjælpe brugeren til at
finde bedst mulige produkt og arbejdsmetode. Da brugerens arbejdsforhold ligger uden for vor kontrol, kan vi
ikke påtage os ansvaret for de resultater, der opnås ved produktets anvendelse. Oplysningerne i dette Sådan
Gør Du Informationsblad er retningsgivende typiske værdier, og er således ikke produktspecifikationer. Der
henvises i øvrigt til vore almindelige salgs- og leveringsbetingelser.
DANA LIM A/S - KØBENHAVNSVEJ 220 - DK-4600 KØGE – DANMARK – ww.danalim.dk
TLF. 56 64 00 70 - TELEFAX 56 64 00 90 - TEKNISK SERVICE TLF. 56 64 00 75
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja, hvad mener du selv?

For mig at se er det ikke velegnet til til spejloplimning. Jeg ved heller ikke om eddike(syre) er godt til spejle.

Men iøvrigt er Bostiks hjemmeside da nærmest helt håbløs. man kan ikkeengang søge på produktnumrene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også