Trægulv direkte på leca-nødder

Jeg er ved at renovere gulve. Eksisterende konstruktion er (nedefra og op): 

10 cm ral ?, 
10 cm grus, 
8 cm klaplag råbeton, 
10-12 cm lecanødder, 
bølgepap, 
plastfolie 
og til sidst træparket direkte ovenpå. 

huset er fra 1969. mit spørgsmål går på hvad der er smartest ? har tænkt mig at fjerne leca nødder og lægge strøer ud på plastklodser, isolere med stenuld og så en dampspærre til sidst fyr-planke gulv. er der den "rigtige måde" ?

Mvh Troels
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lille lune fra Rockwol  siger Klaplag fugtspærer strøer med isolering og dit fyrretræsgulv.

tveskæg

 

Ja, det er det. Rigtigt. Sådan set.

Problemet er der ral + gruslag. Det kan vist ikke passe at det vender sådan.
Hvis gruset ligger øverst vil det jo synke ned i rallaget.
Men hvis rallaget ligger øverst vil betonen - helt eller delvis - være sunket ned i rallaget.

Det eksisterende Lecalag har haft kapilarbrydende effekt, hindret fugtoptrængen fra undergrunden.

Når du fjerner Lecaen så er der risiko for fugtoptrængen fra undergrunden.

Derfor bør der udlægges en fugtmembran, direkte på betonen/klaplaget. Derovenpå max 75 mm mineraluld.

Men så må der ingen dampspærre være.

Ja, det lyder lidt kompliceret, men det vil være den sikre måde at lave det gulv på. (Forudsat at der ikke skal være gulvvarme jo)

OPS!!!

Betonen vil være sunket ned i rallaget under udstøbning.

Men gad vist om det ral+gruslag ikke er stabilgrus. Måske. Har det tidliger været værkstedsgulv eller lign. men det er rent gætværk!
På tegninger står det som jeg har beskrevet, med ral nederst, derefter grus og så betonlag.

Det er et alm. myresjö typehus fra 1969
Hej Troels. Har du fået lagt nyt gulv, og hvad er der i så fald sket med det gamle? Jeg har købt et Myresjö-hus, og det er med stor sandsynlighed samme gulv, men der er i vores hus en tilbygning med tæpper, og det vil vi gerne have lavet om. Derfor, hvis du stadig har gulvet og vil sælge det, så kontakt mig meget gerne på [email protected]

Mvh. Martin Bjerre

Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis