Tagfod korrekt udført ?

Hej
Af tidsmæssige årsager har jeg haft et tømrerfirma til at udføre tagfod og lægtning på vores nye hus. Jeg undrer mig meget over fuglegitterets placering. Som jeg ser det bliver der så meget plads, at der nærmest skabt perfekte redepladser.

Ydeligere falder den sidste tagsten nedad, hvor det jo var meningen, at den skulle bukke en smule op, så tagvandet bliver bremset en smule inden det rammer tagrenden.

Er der nogen, som ved om fuglegitteret er placeret korrekt, eller om det burde være placeret ved fodblikket,  så selve fuglegitrets bjælke kommer til at bære selve tagstenen og derved også løfter den en smule ?


Selvbyggeren

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, din tagfod er ikke udført korrekt, dit fuglegitter sidder ikke kun forkert, det vender også forkert.

Tagfodslægtet afskære selvfølgelig i højden, så nederste tegl ikke dykker, det behøver ikke skalke som du selv skriver, og skalk har ikke til hensigt at bremse vandet ved tagfoden, men laves for syns skyld.

Jeg ville ikke godtage arbejdet som det er udført der, det må tømrermesteren erkende at skal laves om.

Lækkert at se at der bliver opsat ægte zink tagrender, og ikke det plastmo møg der sættes op, en ægte zinktagrende er altså pænere, selvom det er blikkenslager arbejde og ikke tømrer arbejde.

Hej Koluda

Tak for dit svar. Ja, nu kan jeg også godt se, at fuglegitteret er vendt forkert. Er det ikke korrekt forstået, at fuglegitterlægten skal bære den sidste tagsten, så den enten er flugter med øvrige eller skalker ?

Firmaet, som lægger tagstenene for tømrermesteren sagde til mig, at Randers Tegl ikke yder garanti, hvis fuglegitteret placeres helt nede. Det kan jeg ikke forstå, for hvad er så formålet ?

Jeg undrer mig lige nu over, at tømrerfirmaet reklamerer med at være medlem af Tagprofferne.

Jeg har også krævet, at der blev monteret fuglegitter på bånd langs skotrenderne.Disse allerede ødelagt inden der er lagt tegl.


Blikkenslageren, som monterede tagrenderne sagde, at han ikke ville lave fald på dem, idet der var monteret gesimser. Det ville komme til at se dumt ud sagde han. På den ene langside står der i midten ca. 1 cm. vand hele tiden over ca. 5 meters længde. Det siger de er uden betydning, og det skulle nærmest være godt, at tagrenden ikke udtørrer. For mig lyder det som noget sludder.



Selvbyggeren

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 24 sep 2011 04:19
Hej Koluda

Tak for dit svar. Ja, nu kan jeg også godt se, at fuglegitteret er vendt forkert. Er det ikke korrekt forstået, at fuglegitterlægten skal bære den sidste tagsten, så den enten er flugter med øvrige eller skalker ?
Nej, fuglegitteret skal monteres som som anvist at teglleverandøren, og anviser producenten at det skal stå inden under tagstenen, så er det den rette placering, selvom feks. godetage.dk mener andet, så er det stadig producentens anvisninger der skal følges...

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 24 sep 2011 04:19

Firmaet, som lægger tagstenene for tømrermesteren sagde til mig, at Randers Tegl ikke yder garanti, hvis fuglegitteret placeres helt nede. Det kan jeg ikke forstå, for hvad er så formålet ?

Det kan du vel hurtigt finde ud af, ved at hente deres vejledning, hvis fuglegitteret her beskrives som monteret, så kommer du sikkert ikke længere med evt. reklamation omkring placeringen af denne, bruger ikke selv Randers tegl, så kan ikke svare dig på dette...

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 24 sep 2011 04:19

Jeg undrer mig lige nu over, at tømrerfirmaet reklamerer med at være medlem af Tagprofferne.

Jeg har også krævet, at der blev monteret fuglegitter på bånd langs skotrenderne.Disse allerede ødelagt inden der er lagt tegl.
Alle kan være med i tagprofferne, har set arbejde udført af "tagproffer" som jeg ville forlange lavet helt om, det var så fyldt med fejl og sjusk, at det sikkert ikke var til at redde, uden at pille det meste af det af og starte forfra, der blev dog alligevel lagt tegltag på det hus, dagen efter.

Tagprofferne er jo ingen garanti for en håndværker med speciale i tag, der kan sit kram, selvom de selv lægger op til dette.

Fuglegitteret langs skotrenden, monteres selvfølgelig først lige før teglene lægges, netop af den grund.

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 24 sep 2011 04:19

Blikkenslageren, som monterede tagrenderne sagde, at han ikke ville lave fald på dem, idet der var monteret gesimser. Det ville komme til at se dumt ud sagde han. På den ene langside står der i midten ca. 1 cm. vand hele tiden over ca. 5 meters længde. Det siger de er uden betydning, og det skulle nærmest være godt, at tagrenden ikke udtørrer. For mig lyder det som noget sludder.

Det er nogen pjat, selvfølgelig kan der monteres zintagrender med fald på et hus med gesims.

Og ja, det er noget sludder at det ligefrem er godt der står vand i tagrenden, men 1cm vand i tagrenden enkelte steder er heller ikke noget problem, var den dog opsat med bare en smule fald på, så er risikoen for der står vand tilbage i tagrenden også væsentligt mindre, og tagrenden ville have det nemmere for at holde sig ren for møg.

Din blikkenslager er vist desværre lidt en GODT NOK håndværker, ligesom den tømrer du fik til at ordne tagfod og lægter,
Hej igen

Vores nye tagsten er Laumans Ideal RT856, men i oplægningsvejledningen er der kun omtalt Højslev tagfodselement. Da jeg skulle bestille materialer, og lige talte med Randers Tegl, oplyste en medarbejder, at jeg blot kunne benytte den ventilerede fulglegitterlægte. Jeg har fundet nedenstående link, som viser monteringen som jeg havde forestillet mig. Om der så er specielle forhold omkring den viste tagsten og vores tagsten ved jeg ikke, men linket fra Randers Tegl vil være udgangspunktet, når jeg kontakter mester.

http://www.randerstegl.dk/produkter/andre-produkter/hoejslev-ventilationslaegte/

Bliver fuglegitteret monteret som vist i linket, må tagstenene enten komme til at flugte med øvrige, eller skalke. Er det ikke bare det jeg skal holde fast i ?

Selvbyggeren

Jo, det ville jeg holde fast i, selvom det ikke er samme tagsten, den du henviser til er et vingetegl, som måske er lavere i profilet, og derfor ikke efterlader lige så meget ventilation, som de falstagsten der er lagt på.

Er det ikke tømreren der har monteret tagfoden da, siden den ikke passer i højden ?

Annonce
Jeg har selv monteret spær og det faste undertag (25 mm. tagbrædder/pap). Jeg sluttede ca. 50 cm. fra gesimsen, og resten har tømreren lavet. Jeg havde egenligt besluttet mig for at købe 25 mm. vandfast krydsfiner til tagfoden, men tømreren sagde at 15 mm. var nok. Måske er den nu de ca. 2 cm. der samlet set mangler uden om snefangsrøret.

Uanset hvad, er det vel tømreren, som burde udføre arbejdet korrekt, eller oplyse, at dette ikke er muligt, hvis altså dette skulle have været tilfældet.

Selvbyggeren

Ja, hvis det har været en del af hans entreprise, så hænger han selvfølgelig på den.

Uden om snefangsrøret.... ?

Tømreren må på den igen, det er ikke i orden at nederste række tagsten dykker, ligeledes er det ikke korrekt placering af fuglegitter.

Så ring til tømrermesteren på mandag, og oplys ham om dette, inden taget er lukket helt med tegl.

Selvfølgelig skal han oplyse hvis ikke det er muligt, men mon ikke han har kunne redde det et sted, hvis taget dog er væsentligt højere end gesimsen, så har det selvfølgelig været et problem, som man så måtte løse på en måde, og ikke bare lave tagsten så der er dyk på nederste række tegl.

Tømreren har nu skrevet, at han har sat fuglegitrene længere oppe af den grund, at det blæser meget ude hos os her tæt ved østkysten, og vinden skulle altså kunne få fat i stenene, hvis de svæver 3 cm. over fodblikket.

Han mener så, at der kan supleres med alm fuglegitter oven på fodblikket.

Han hævder også, at de altid lader nederste tagsten dykke lidt, så den leder vandet bedre ned i tagrenden. Han skriver, at den aldrig må pege opad og at den altid skal dykke 1-3 cm.


Tømreren skriver, at hvis jeg af synsmæssige årsager gerne vil have, at nederste tagsten flugter med de øvrige, vil han lave dette, men så vil der være risiko for, at regn og blæst kaster vandet ud over tagrenderne.

Jeg undrer mig over svarene, men vil meget gerne hører meninger om disse.


Selvbyggeren

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 25 sep 2011 17:07
Tømreren har nu skrevet, at han har sat fuglegitrene længere oppe af den grund, at det blæser meget ude hos os her tæt ved østkysten, og vinden skulle altså kunne få fat i stenene, hvis de svæver 3 cm. over fodblikket.
Han fisker noget efter undskyldninger....
Tagstenen holder lige så godt fast uanset om de står på foblik, eller på fuglegitter, da de jo er bundet i bagkanten af overliggende tagsten.

Det forsvarer heller ikke hans placering af fuglegitter helt oppe under lægtet, den kunne være placeret så langs fremme at tagstenen lige præcis slipper det, som jeg vidste tidligere i tråden omkring fuglegitter...

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 25 sep 2011 17:07

Han mener så, at der kan supleres med alm fuglegitter oven på fodblikket.
Ja, men som jeg tidligere har skrevet, så har alm. fuglegitter en uheldig tendens til at stoppe for alt, blade, møg og vandet der skal passer til tagrenden, men det løser problemet med at fuglene som det er nu, kan benytte hele nederste række tagsten til reder.

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 25 sep 2011 17:07

Han hævder også, at de altid lader nederste tagsten dykke lidt, så den leder vandet bedre ned i tagrenden. Han skriver, at den aldrig må pege opad og at den altid skal dykke 1-3 cm.

Det er så her han har tabt tråden helt, uanset om teglet dykker eller stiger, så ligger tagsten af på tagfoden, som tagrender er monteret på, så er taget lidt højere, så er tagrenden også det højere, dykker den nederste tagsten, ja så hænger tagrenden jo også det lavere, da tagfod og tagrenden jo følges ad i højden.

Sjovt nok går han stik modsat af så godt som alle andre tømrer der lægger tag her i landet, som lader det nederste tagsten skalke lidt, eller i det mindste flugte med de andre, det må ALDRIG dykke.

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 25 sep 2011 17:07

Tømreren skriver, at hvis jeg af synsmæssige årsager gerne vil have, at nederste tagsten flugter med de øvrige, vil han lave dette, men så vil der være risiko for, at regn og blæst kaster vandet ud over tagrenderne.
Hvis han husker at hæve tagfoden så den passer i højde, så er her ingen problemer, læs ovenstående svar...

Men hæver han bare tagstenen, uden at hæve tagrenden også, ja så vil han sikkert få et problem.

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 25 sep 2011 17:07

Jeg undrer mig over svarene, men vil meget gerne hører meninger om disse.

Helt okay, og det har du hermed fået.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis