Afstandsmåler med SMS funktion

Hej Alle,

Jeg søger en der kan hjælpe mig med at lave en afstandsmåler der kan sende målingerne via SMS. Har ingen elektronik erfaringer, udover folkeskolen.

På forhånd mange tak!

MVH.

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg kan da godt hjælpe dig.
Såfremt du er ude efter ideer og hjælp til at komme i gang med selv at lave det?
Hej GDS-Elektro,

Tak for det!! Jeg skal self. ha indkøbt de dele jeg skal bruge, men ved ik helt hvad jeg skal bruge, hvordan man gør og hvor det kan købes.

Havde forstillet mig noget med laser el. ultralyd, hvad er bedst? Desuden skal der i sms'en sendes en unik enhedsid eks. MÅLERNR;AFSTAND og ved lavt batteriniveau eks. MÅLERNR;LOWBATT

På forhånd mange tak!!!

MVH.

Hvor præcist skal du måle?
Hvor ofte skal du måle?
Hvad er dit budget?
Regner med 50mm nøjagtighed.
1 gang i timen burde være rigeligt men man kunne vel lave det som en indstilling.
Regner med nogle tusinde.
Desuden skal den bruges udendørs.

MVH.
Der må lige lidt flere spørgsmål til.

+/- 50mm ved hvilken afstand?
Det lyder til at du skal bruge flere af dem ud fra de kommandoer du vil sende?

Umiddelbart din baggrund taget i betragtning lyder det som om du skal bruge en arduino med et gsm modul eller måske en gammel mobiltelefon med rs232 interface hvis de stadig er til at findes og så en afstandsmåler afhængig af afstand den skal bruges på og omgivelserne.
Prøv at søg lidt på arduino og se om ikke du synes det virker som om det er til at have med at gøre(det er det hvis det er den vej vi finder ud af :-) )

Lad mig høre hvad synes og så finder vi ud af noget
Annonce
Den skal kunne måle en afstand af 6m.
Ja, der kan godt blive brug for mere end et modul. Der kan evt. blive tale om 12.

Jeg har fundet noget der hedder Arduino GSM shield, det ligner noget der kan bruges. Ideen om RS232 tiltaler mig meget da jeg har arbejdet lidt med RS232 til eks. stregkodescannere, magnetkortlæsere, osv. men ville helst lave det "meste" fra grunden, kunne godt tænke mig erfaringen. Har udviklet en del software til Windows.
Hvis du har programmeret lidt før, kan du godt programmere en arduino eller en anden mikroprocessor. GSM modul kan du købe på ebay, f.eks. http://www.ebay.com/itm/Arduino-GSM-SIEMENS-TC35-SMS-Wireless-Module-UART-232-/260842341023?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cbb6a429f - eller du kan bruge en gammel mobiltelefon. Men hvis du skal bygge 12 stk, så er det selvfølgelig lidt besværligt med gamle telefoner :-)

Så er der afstandssensoren. Har det du skal måle på en stor flade? I så fald er ultralyd nok lettest at have med at gøre. F.eks. http://www.robot-italy.com/product_info.php?cPath=15_48_146&products_id=98. Uden i øvrigt at kende den specifikke sensor, vil jeg tro den opfylder dit behov. Den snakker I2C, hvilket du også kan få din mikroprocessor til.
Det ser egentligt meget fornuftigt ud med GSM modulet. Er du sikker på at der kan sidde et SIM kort i?

Fladen der skal måles på er mellem 50cm til 200cm. Kan godt se at det ultalydsmodul evt. kunne bruges men det er da en hamper pris

Synes ik at kunne finde modulernes temperatur range, da de skal kunne bruges udendørs.
Kender ikke GSM modulet, men hvis du ser på billederne vi du se, at der er plads til SIM-kort på bagsiden.

Du kan sikkert finde en billigere ultralydsensor andre steder. Det var bare et forslag for at give dig lidt inspiration :-) Men den pågældende sensor er let at have med at gøre. Se f.eks. her: http://www.arduino.cc/playground/Main/SonarSrf08

Temperatur bør ikke være noget problem.
Kan ik li se det men det tager jeg dit ord for. Ville være lidt mærkeligt med et GSM modul uden SIM

Ja, ok. Tak. Jeg vil bestille delene så jeg kan komme igang. Jeg har en loddekoble men jeg skal vel bruge noget print og andre komponenter + en microprocessor. Hvad vil du foreslå at jeg anskaffer? Ved du hvor man kan finde noget om programmering med microprocessorer for dummies.

Vil lige sige at jeg er meget taknemlig for din hjælp! Når projektet er færdigt vil jeg gerne give en lille ting som tak.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis