Isolering (udvendig) af 70'er parcelhus - isolerselv vs flexibatts

Hej,

Jeg skal efterisolere mit hus udvendig med to lag 45 eller 50mm isolering (afslutter med træbeklædning). Jeg har fået tilbud på Rockwool "isolerselv", men har hørt flere sige at flexibatts er bedre. Jeg kan heller ikke finde noget info om isolerselv på rockwools hjemmeside! Nogen der kender fordele/ulemper ved disse to?

Jeg vil lægge isoleringen mellem 38X57mm lægter med den lange led udad. Gør det noget at lægterne er 57mm og isoleringen kun 45 eller 50mm? Jeg tænker at det lag stillestående luft også isolerer.

På forhånd tak


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
isolerselv falder fra hinanden hvis du puster på dem - flexibatts er lidt mere faste, men koster også lidt mere.. Jeg ha rmed success fundet Handy37 til at være en god kombination af fasthed og lav pris..

/cs

Jeg mener at Rockwools "isolerselv" er almindelige handybatts 37.

Fordelen ved flex-batts er jo at de er nemmere at tilpasse. Men hvis du monterer dine lægter præcist og du er omhyggelig ved tilskæringen af isoleringen. Så er flex-en jo unødvendig.

Det går slet ikke med 57 mm lægter. Enten skal lægterne høvles eller skæres i tykkelse eller du skal bruge 45 mm regler.

Dernæst:
Nu fortæller du ikke om du isoler på murværk eller hvad.
Og hvordan beklædningen skal laves/vendes.
Men 100 mm er jo ikke meget i vore dage.
Og regler på kryds er osse fint. men der er jo meget arbejde for 100 mm. Hvad med 95mm isolering og regler inderst, dernæst 45 eller 95 mm reglder den anden vej yderst?

Personligt bruger jeg altid Rockwools hjemmeside der er fyldt med info.
Men jeg køber altid glasuldlignende produkter, som jeg finder langt nemmere at arbejde med.


Men det er muligt atdet ikke passer. :o)

Men der er jo mange steder at købe isolering. Som f.eks. de fysiske lavpris tømmerhandler og jem&fix såmænd.

Som jævnligt har tilbud, som man dog skal være lidt forsigtige med. Måske har de kun 5 pakker på lager.
Ahaa, det gik lige op for mig at handy 37 ikke er det samme som flexibatts. Det troede jeg ellers!

Hpax, tak for svar. Det er murstenshus fra '74. Det skal have lodret træbeklædning yderst. Jeg planlægger krydsisolering 2 lag 50mm, dernæst vindpap, 25mm klemlister og så 25x125 profilbrædder yderst.

Jeg ved at 10cm ikke er så meget i vore dage, men det burde gøre en god forskel alligevel. Prøver at begrænse tykkelsen pga udseende, så det er et kompromis.

Ved du hvor jeg kan skaffe 50mm trykimpregnerede lægter/reglar? Jeg synes kun jeg kan finde 38x57mm! Det bliver noget omstændigt at høvle hver enkelt lægte. Men er stillestående luft ikke god isolering også? Hvis jeg køber 50mm handy37, så er der kun 7mm luft.

Trykimprægnerede lægter hvor som helst!

Egentlig mener jeg ikke at det er nødvendigt medt trykimprægnerede lægter så længe de holdes over 15 vcm over terræn. (Men måske nederste vandrette lægte).

Og luften er på ingen måde stillestående i sådanne hulrum. (På samme måde som den heller ikke er det i en termorude)

Så det dur ikke med de hulrum. Du skal alierer dig med en stationær rundsav et sted og skærer dem i rette bredde.

Og med mit talent med for at have meninger om stort set alt. :o)
Så skal du tænke dig om mht. den beklædning. I salgsøjemed anser købere det som "pænt" med murstensfacader. Hvis du beklæder udvendigt med træ bliver det til et "træhus".
PÅ den anden side giver det mulighed for et helt andet arkitektonisk udtryk.
Så du skal være sikker på at du med beklædningens design og konstruktive udformning hæver husets kvalitet og salgsværdi. Og ikke det modsatte.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis