Er solceller billigere i udlandet?

Hej. Jeg overvejer at få etableret et solcelleanlæg på mit hus. Har snakket med flere som går med de samme tanker. Vi kan godt lide ideen om at være miljøvenlige, men at det efterhånden kan betale sige økonomisk er det der virkelige taler for at få det installeret.

Vi har derfor overvejet at købe i udlandet for at få nogle bedre priser (har hørt Tyskland er billigere og overvejer Kina men er usikker på kvaliteten). Da vores viden pt. er noget hullet vil jeg gerne høre hvad vi skal kigge efter/ være opmærksom på når vi skal købe solceller.

Hvis der er nogle af jer der har erfaringer med køb af solceller i tyskland eller et andet land, eller bare viden omkring solecelleanlæg, så del dine guldkorn med os andre...

Online guider jeg arbejder med 

en guide om mobildækning derudover skriver jeg om privatøkonomi og et hobbyprojekt om e cigaretter
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jeg har selv undersøgt dette længe og er kommet til den konklusion at det ikke er rentabelt at køben solcelleanlæg i udlandet. Den bedste besparelse er momsen, på paneler er der ikke ret meget forskel på priserne. Så jeg mener ikke det er en god ide at købe i udlandet, da garanti halløjet bliver besværligt og ofte ikke eksisterende. Samtidig er det også svært at kontrollere kvaliteten når solcellerene kommer fra udlandet.

Der er penge at spare hvis man køber en container eller en halv container af gangen, her opnår man mængderabat. Men der kan være over 350 solcelle paneler i en halv container, så den er ikke så god, syntes jeg.

Der hvor man gør en meget stor forskel er når man skal vælge inverter. der er MEGET stor forskel på fabrikater.

Der er lidt mere info om skatteregler ifm med solcelleanlæg og solceller på denne hjemmeside www.eltego.dk


Med venlig hilsen

Michael Neigaard

Mht. momsen, så husk at den udenlandske virksomhed skal betale dansk moms, hvis de sælger for mere end 280.000 kr om året til Danmark. Og der skal jo ikke mange solcelle anlæg til, før de er over den grænse. Så en annonceret lav pris kan hurtigt gå hen og blive højere, når regningen skal betales.
Tak for nogle gode svar. Det har gjort mig noget klogere omkring emnet, og projekter er sat lidt på standby.
Der hvor man gør en meget stor forskel er når man skal vælge inverter.
Hvilke fabrikater skal man gå efter?

Hvis der er nogen der har mere at tilføje så skriv endelig.

Online guider jeg arbejder med 

en guide om mobildækning derudover skriver jeg om privatøkonomi og et hobbyprojekt om e cigaretter
Jeg tror ikke det kan betale sig at importere selv, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvor meget man kan spare.

En ting du skal huske at inverteren skal være godkendt, både mærke, type, og ja det er lige før at den skal godkendes af det enkeltte energiselvskab.

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi bruger en tysk leverandør, der leverer og monterer i hele Danmark, de bruger Sharp paneler, og Invertere fra Danfoss.

6 KW anlæg all in til kr.149.000,-, og bruger man så kr. 50.000,- oveni til en god Luft / Vand varmepumpe som man kobler på den eksisterende centralvarme i stedet for et Oliefyr, så frigør man ca. kr. 10.000,- i El regning og ca. kr. 20.000,- i varmeregning.

Kr. 30.000,- kan pt. forrente ca. 1,5 mill, og ellers blot betale selve investeringen tilbage på 6,5 år, hvorefter El og Varme er en 0 udgifts post.

Så det kan i høj grad svare sig at investere i solenergi. I alle de nybyggerier vi projekterer i disse dage bliver der fokuseret meget på lavenergi, og selvforsyning af EL, med henblik på 0 energi, eller sågar tjene lidt på at producere mere end man forbruger



Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Annonce
Jeg kender ikke lige mit elforbrug...

Men på varmesiden koster det pt ca 7500-8000 om året til naturgas, og så lidt i brændeovnen, men gtratis træ :-)
Huset er kun 225 kvm. Så jeg håber da ikke der er nogen der betaler 20000 om året i varme for noget mindre... Så tror jeg der er bedre og sikrere investeringer i at efterisolere huset :-)

Men man ser ikke ret mange solcelle anlæg ude i villa kvarterene.. hvorfor ikke?

Nogen der kender steder hvor det er udbredt?

Fint at spare energi, men estetikken skal også være med... så helst noget byggeri der er tegnet til at rumme solceller som en integreret del af byggeriet... eller solceller der passer arkitektonisk ind..

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Sven M på 27 sep 2011 00:39
Vi bruger en tysk leverandør, der leverer og monterer i hele Danmark, de bruger Sharp paneler, og Invertere fra Danfoss.

6 KW anlæg all in til kr.149.000,-, og bruger man så kr. 50.000,- oveni til en god Luft / Vand varmepumpe som man kobler på den eksisterende centralvarme i stedet for et Oliefyr, så frigør man ca. kr. 10.000,- i El regning og ca. kr. 20.000,- i varmeregning.

Kr. 30.000,- kan pt. forrente ca. 1,5 mill, og ellers blot betale selve investeringen tilbage på 6,5 år, hvorefter El og Varme er en 0 udgifts post.

Så det kan i høj grad svare sig at investere i solenergi. I alle de nybyggerier vi projekterer i disse dage bliver der fokuseret meget på lavenergi, og selvforsyning af EL, med henblik på 0 energi, eller sågar tjene lidt på at producere mere end man forbruger



ahhhh skal vi ikke lige kigge rigtigt på det.

et 6 kwp anlæg(som er det største private må have under netto måler ordningen) kan levere ca 5500 kw pr. år.

20.000 i varmeregning på olie, en varmepumpe koster ca det halve i strøm af olien, dvs 10.000 kr i strøm eller næsten 5000 kw.

bruger man så for 10.000 kr strøm også dvs næsten 5000 kw, skal dine solceller producere næsten 10.000 kw, og det laver kun gennemsnitligt 5500 kw pr. år..

så dit regnstykke har et par seriøse huller..

Et 6kwp solcelle anlæg anlæg kan fås for omkring 120.000 kr, hvis man selv montere det, og det kan tjene sig selv hjem på lidt over 10 år.

en luft/vand varmepumpe til 50.000 kr som kan forsyne en bolig med varme som tidligere brugte 20.000 kr på olie, kan muligvis tjene sig selv hjem på ca 5 år hvis de 50.000 kr virkelig passer, og det tvivler jeg lidt på.

men det kan aldrig blive en 0 udgift efter tilbagebetalingen, da solcelleanlægget ikke kan producere nok energi til både elforbrug og strøm til varmepumpen....
Skrevet af Pizzabager på 27 sep 2011 08:24

et 6 kwp anlæg(som er det største private må have under netto måler ordningen) kan levere ca 5500 kw pr. år.


Du må gerne installere mere end et 6kwp anlæg, du må bare ikke sende mere end 6000w ud på nettet. Dvs. Du kan installere så mange solceller som du vil, og så lave begrænsning i invertere. Herved "skærer" du toppen af som ligger ca. omkring kl 12, men til gengæld så bliver dine flanker bredere, og du producere også mere når det er dårligt vejr.
F.eks. har jeg fået tilbud på et anlæg der producerer 8500kwh per år, med en peek der er væsentligt højere, begrænset af inverteren til 6000w.

(Som en note har jeg dog hørt at dong, har fået lavet en afgørelse imod ovenstående, men jeg har endnu ikke set beviser på dette.)

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ville være helt utroligt fint, hvis der var nogle, der kunne fremlægge dokumenterede regnskaber for forskellige alternative energiformer, baseret på flere års erfaringer, i stedet for de mange anprisninger, som kommer fra sælgerne af disse herligheder.

Jeg ser også folk, som får installeret det ene og andet anlæg, men hører aldrig rigtig noget om de fabelagtige resultater. Jeg har set nogle, som efter nogle år med forskellige problemer, piller disse anlæg ned igen.

Selv har jeg forsøgt at få tilbud på forskellige alternative systemer, men hver gang strander det på, at det fordrer svimlende anlægsomkostninger og meget diffuse garantier for den gunstige, billige drift.

Det jeg har kunnet finde ud, er at stille et gammelt fyr an, for 15 år siden, en forkætret Salamander kedel, som jeg fyrede med brænde i.
Det blev jeg dog lidt træt af i længden, idet det krævede et enormt arbejde at save, flække, flytte, stable, opbevare, tørre, bære ind osv de enorme mængder træ, der skulle til.
Så satte jeg en træpillebrænder på denne gamle kedel og efter lidt eksperimenteren er jeg nu kommet ned på en varmeudgift på 20.000 i afvigte fimbulvinter. Det handler om opvarmning af 300 m2 middel isoleret bolig og 112 m2 halvdårligt isoleret værksted, dog kun en grundopvarmning på 10-12 grader på værkstedet.
Så skal jeg bære brændsel ind, op til 75 kg de værste dage og hver 14. dag bruge en halv time på at tage aske ud af kedlen osv.
Disse udgifter kan jeg dokumentere via mine årlige kontrakter med pilleverandøren.

Endnu er der ikke nogen, der har kunnet garantere mig en tilsvarende eller mindre udgift ved jordvarme, andre varmepumper, solceller, solvarme, især under hensyntagen til udgifter til afskrivning forrentning, service, men det kan da være, at det kommer!!

Undskyld dette O/T.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Flemming.S på 27 sep 2011 09:03

Du må gerne installere mere end et 6kwp anlæg, du må bare ikke sende mere end 6000w ud på nettet. Dvs. Du kan installere så mange solceller som du vil, og så lave begrænsning i invertere. Herved "skærer" du toppen af som ligger ca. omkring kl 12, men til gengæld så bliver dine flanker bredere, og du producere også mere når det er dårligt vejr.
F.eks. har jeg fået tilbud på et anlæg der producerer 8500kwh per år, med en peek der er væsentligt højere, begrænset af inverteren til 6000w.

(Som en note har jeg dog hørt at dong, har fået lavet en afgørelse imod ovenstående, men jeg har endnu ikke set beviser på dette.)

Mvh. Flemming

okay, men udgiften taget i betragtning tager det vel en del flere år at tjene det ind hvis man så og sige smider genereret strøm lige ud i luften..

Men interessant, jeg troede nemlig begrænsningen lå i anlæggets størrelse. nemlig max 6 kwp anlæg.

Hvis det er rigtigt og man har mange konstante forbrugere i huset, f.eks jordvarme, en mindre serverpark, klimaanlæg osv, så kan man godt forbruge den ekstra energi også lave et f.eks 7 kwp anlæg.
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis