Det ville være helt utroligt fint, hvis der var nogle, der kunne fremlægge dokumenterede regnskaber for forskellige alternative energiformer, baseret på flere års erfaringer, i stedet for de mange anprisninger, som kommer fra sælgerne af disse herligheder.
Jeg ser også folk, som får installeret det ene og andet anlæg, men hører aldrig rigtig noget om de fabelagtige resultater. Jeg har set nogle, som efter nogle år med forskellige problemer, piller disse anlæg ned igen.
Selv har jeg forsøgt at få tilbud på forskellige alternative systemer, men hver gang strander det på, at det fordrer svimlende anlægsomkostninger og meget diffuse garantier for den gunstige, billige drift.
Det jeg har kunnet finde ud, er at stille et gammelt fyr an, for 15 år siden, en forkætret Salamander kedel, som jeg fyrede med brænde i.
Det blev jeg dog lidt træt af i længden, idet det krævede et enormt arbejde at save, flække, flytte, stable, opbevare, tørre, bære ind osv de enorme mængder træ, der skulle til.
Så satte jeg en træpillebrænder på denne gamle kedel og efter lidt eksperimenteren er jeg nu kommet ned på en varmeudgift på 20.000 i afvigte fimbulvinter. Det handler om opvarmning af 300 m2 middel isoleret bolig og 112 m2 halvdårligt isoleret værksted, dog kun en grundopvarmning på 10-12 grader på værkstedet.
Så skal jeg bære brændsel ind, op til 75 kg de værste dage og hver 14. dag bruge en halv time på at tage aske ud af kedlen osv.
Disse udgifter kan jeg dokumentere via mine årlige kontrakter med pilleverandøren.
Endnu er der ikke nogen, der har kunnet garantere mig en tilsvarende eller mindre udgift ved jordvarme, andre varmepumper, solceller, solvarme, især under hensyntagen til udgifter til afskrivning forrentning, service, men det kan da være, at det kommer!!
Undskyld dette O/T.