Er solceller billigere i udlandet?

Hej. Jeg overvejer at få etableret et solcelleanlæg på mit hus. Har snakket med flere som går med de samme tanker. Vi kan godt lide ideen om at være miljøvenlige, men at det efterhånden kan betale sige økonomisk er det der virkelige taler for at få det installeret.

Vi har derfor overvejet at købe i udlandet for at få nogle bedre priser (har hørt Tyskland er billigere og overvejer Kina men er usikker på kvaliteten). Da vores viden pt. er noget hullet vil jeg gerne høre hvad vi skal kigge efter/ være opmærksom på når vi skal købe solceller.

Hvis der er nogle af jer der har erfaringer med køb af solceller i tyskland eller et andet land, eller bare viden omkring solecelleanlæg, så del dine guldkorn med os andre...

Online guider jeg arbejder med 

en guide om mobildækning derudover skriver jeg om privatøkonomi og et hobbyprojekt om e cigaretter
Hej. Jeg overvejer at få etableret et... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens.

Prisen lyder jo ikke afskrækkende når den er all incl.....

Monteringen på taget er jo en del, en anden er hvad der skal trækkes af kabler inde i huset og måske udenfor til hvor det offentlige net tager over... Det vil jo være ret afgørende hvad den del kommer til at koste...
Men ingen tvivl om at det vil være rigtig fordelagtigt at indtænke solceller i nybyggeri.. ikke kun på omkostningssiden, men bestemt også i form af en integreret look.

Det ender jo nok med jeg må igang med et byggeri :-)

PS, sidst jeg var i ShangHai kom jeg også forbi en mega stor fabrik... og rigtig gættet de lavede kun solceller :-) Jeg husker ikke dere brand... men jeg gætter på de producerer under flere navne....

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af je__ns på 06 okt 2011 06:17

Vi har nettop modtaget en reklame, fra den lokale el instalatør, vedrørende et solcelleanlæg.
Umidelbart lyder det jo spændende.

Mvh jens

Priserne er incl moms, og alt nødvendigt udstyr(måler-converter) men + montering.

Det er et dansk produkt www.gaiasolar.dk



 


Det er rigtigt at det er danske gaiasolar der står bag ved, men panelerne er fra Korea på 245w. Hvis man skal have anlægget til 110.000 installeret koster det ca. 25.000 oveni.

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er også forskel på inverterne. Det er ikke alle som producer ret godt under overskyet etc. forhold. Jeg er informeret om et en større test, som skulle være foretaget vistnok i Tyskland, men jeg har endnu ikke kunnet finde et link.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle.

Må hellere linke til noget af det mest uvildige indenfor vedvarende energi vi finder i DK.:
http://www.folkecenter.net/dk/rd/solenergi/solceller
De arbejder også med meget andet end solceller....

Men husk på at et er at producere neutral energi, noget andet er at mindske sit forbrug.. på El siden er der måske ikke så meget at spare... men de rigtige lyskilder (LED) og husk at slukke efter brug... og kigge efter energiforbrug på TV, hvide varer osv ved indkøb.. der er stor forskel på både forbrug og standby forbrug på diverse apparater.. Også PCén bruger jo strøm..

MVH Njord

MVH Njord
Men måske skal vi tænke på at montere solcellerne et andet sted i verden....
http://ing.dk/artikel/123150-solceller-i-himalaya-kan-daekke-kinas-behov-for-elektricitet?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag
Hvis vi ser på udbytte i forhold til den investerede kapital... så bliver det andre steder de bør placeres... Så er der lige det med energitransporten.....
Men en oplagt mulighed for Kineserne at kigge mere i denne retning end den fortsatte udbygning af kulkraftværker :-)
De producerer jo også selv solcellerne..... Så måske der vil ske en anden anvendelse end hvad vi kender idag.....
Eller hvis de beklæder alle de blå bliktage med solceller....
Jeg ved ikke hvorfor men langt det meste industribyggeri i Kina har blåt bliktag :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Hvilke fabrikater skal man gå efter?

Hvis der er nogen der har mere at tilføje så skriv endelig.

Aros of SMA er 2 gode invertere. De forhandels her : http://www.eltego.dk/indhold/Forside-solcelleanlaeg.aspx

Med venlig hilsen

Michael Neigaard

Jeg vil gerne tilføje lidt til det der med gode inverter...
Hvis forhandleren laver nogle fantastiske beregninger så spørg efter referencer Beviser på at andre anlæg har pruduceret tilsvarende...

Nogle er ude og reklamere at deres inverter med en speciel SKYGE håndterings teknik ( Har de aldrig hørt at paneler er født med by pas dioder) at de kan producere 25% mere altså et 6Kw anlæg kan lave 5800Kw på et år... hmmmm. 25% ...
Søg efter forhandler der har log på deres kunders anlæg eller en grosost der har styr på data indsamling som verifisering af beregningerne...
Solia.dk som har forhandlingen af AROS inverter i skandinavien arbejder hårdt på at gøre lige netop dette, på baggrund af at mange har nogle fantastiske teorier om hvor gode deres beregninger er.. der er nu ikke noget som Kold fakta... ikke for at generalisere nogen der forgår skam også megen fornuftig handel ... men at selge et 6Kw anlæg og hævde et årsudbyte på over 6000Kw på et år det er vanvitigt... og ikke realistisk.
Lad os nu tage et 6,4Kw anlæg startet i oktober 2010, oktober 2011 havde det lavet 6100Kwh vi har haft en ekstrem dårlig sommer.. beregningen lød et års udbyte på 6230Kw... det taler jo for sig selv...

Konklution... Gå efter forhandler der kan komme med Fakta tal.. data ark kan præsenteres på mange fantastiske måder en log er u-misforstålig...
Et el-selskab, nemlig Energimidt stod i 2003 bag SOL 1000, et EU-støttet fremstød for at fremme solcelleinteressen. Jeg fik tilbudt en kontrakt på et BP-produceret 1,02 kWp anlæg komplet installeret for kr. 27950.- incl. moms. I leverancen indgik en inverter fabrikat Fronius, og 20 meter kabel, fra solcelleanlæg til lovlig installation. Jeg fik ikke anlægget installeret, fordi mit elforsyningsselskab, dengang kun ville bevilge, en 7årig periode med den nødvendige dobbelte (dengang nødvendige) målerinstallation... Så afskrivningen medførte at jeg dengang måtte afstå. MEN samme el-selskab Energimidt har givet, samlet en masse viden de sikkert gerne vil dele, med interesserede. Vores var støttet med EU-midler, på betingelse af at vi interesserede tålte opsamling af diverse data om anlæggenes produktion. Jeg har her sent læst andetsteds at BP har stoppet produktionen af solcelleanlæg, alt kommer fremover fortrinsvis fra Korea og Kina.

pøj-pøj med overvejelserne

Daddy Cool

Daddy cool

Vil bestemt mene det kan betale sig at købe solceller hjem fra udlandet. 6kWp solcelleanlæg af de bedste produkter på marked som gør det selv løsning for 72.999kr Køreklar for 89.245kr!

Er der nogen der som er interesserede?
Der er vist sket meget indenfor solceller siden denne tråd blev startet

Vi monterer efterhånden rigtig mange anlæg fra dem her   www.billigesolceller.org
  
Det foregår efter samkøbs tanken, hvor man sammen med 20 - 30 andre hjemkøber komplette anlæg fra en anerkendt tysk leverandør 2 - 3 gange månedligt.

Invertere kan man vælge fra SMA eller Danfoss, eller sågar en Kinesisk om man er til det.

Er man en lille "Gør det selv´er" kan man nemt montere anlægget selv, og således behøves kun montage stumper til små kr. 300,- pr. panel, og tilslutning af elektriker på ca. 2500,- kr. (energi midt) at kome oveni selve indkøbs prisen på anlægget.

Men hvis man vil have en komplet løsning all in, så er prisen ofte en anelse højere, sådan er det nu bare engang.


Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis