Højde på gulv i garage

Hej,

Når man støber sokkel til en garage, der sammenbygges med eksisterende bolig vil (skal) soklen så være i samme niveau med soklen på eksisterende bolig?

Hvis I svarer ja til ovennævnte, så støbes gulvet vel så i niveau med soklen så gulvet i garage og i bolig er i niveau!?

På min tegning er overkant sokkel 10.000 og overkant slidlag 9.946 samt overkant beton 9.906. Betyder det ikke, at overkanten på gulvet ligger 5,4 cm under sokkel overkant og dermed 5,4 under gulvniveau i eksisterende bolig samt at så at 5,4 cm af soklen "fritlægges" og skal vandskures sammen med bagmur.

Hvis ja til det jeg skriver så vil jeg spørge, om det er normalt at gulvet i en garage laves lavere en gulv i eksisterende bolig? skal lige siges, at der bliver en dør fra bolig direkte ud i garagen.

Hilsen Torben

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af TheDexterTeam på 22 sep 2011 22:57

Hej,

Når man støber sokkel til en garage, der sammenbygges med eksisterende bolig vil (skal) soklen så være i samme niveau med soklen på eksisterende bolig?

Hvis I svarer ja til ovennævnte, så støbes gulvet vel så i niveau med soklen så gulvet i garage og i bolig er i niveau!?

På min tegning er overkant sokkel 10.000 og overkant slidlag 9.946 samt overkant beton 9.906. Betyder det ikke, at overkanten på gulvet ligger 5,4 cm under sokkel overkant og dermed 5,4 under gulvniveau i eksisterende bolig samt at så at 5,4 cm af soklen "fritlægges" og skal vandskures sammen med bagmur.

Hvis ja til det jeg skriver så vil jeg spørge, om det er normalt at gulvet i en garage laves lavere en gulv i eksisterende bolig? skal lige siges, at der bliver en dør fra bolig direkte ud i garagen.

Hilsen Torben


Vedhæfter lige tegningen....
Men hvad er problemet egentlig?

Hvis nogen har bestemt at ok. fundament skal være den samme på på huset som på garagen. Så er det vel i orden. Særligt af hensyn til skiftegangen i evt. murværk.
Og hvis nogen har ment at gulvkoten skulle være lidt lavere i garagen end i resten huset, ja så kan de vel forklare hvorfor den beslutning er taget.
Derimod burde der være fald mod porten i garagen - efter min smag.

Hvad er stade for byggeriet, måske særligt garagen?
Hvis fundamentet og gulvet er udført er det jo lidt sent at begynde at drøfte gulvkoter. :o)
Hov.
Hvis det er den synlige des af soklen over gulvet der er problemet så sæt en sokkelklinke. Derved undgås sorte mærker/spor på væggen i.forb. med reggøring.

Stadie af byggeriet: fundament og gulv er støbt.....helt op til sokkelkant

Jeg kom pludselig til at se, at jeg kommer til at mangle 5,4 cm i loftshøjde på den konto.

Ham der støbte gulvet (for nogen tid siden) mente ikke det var smart at have niveauforskel - derfor blev der støbt op til sokkelkant. Det tænkte jeg ikke så meget mere over dengang men dog nu, hvor jeg sad og kiggede på tegningen. og så gik tankerne om for lav loftshøjde
 
Gulvet skal dog slibes, men kan man slibe så meget af eller skal jeg bare glemme det?

Hilsen Torben   

 

 

Hvis det er meget vigtigt med den lofthøjde så er det jo ikke så godt.

Vil portene ikke passe i højden så?

Og slibe 5,4 cm af gulvet halverer jo tykkelsen af betonpladen, medmindre du gnaver af slidlaget.
Annonce
Skrevet af TheDexterTeam på 23 sep 2011 00:12

Stadie af byggeriet: fundament og gulv er støbt.....helt op til sokkelkant

Jeg kom pludselig til at se, at jeg kommer til at mangle 5,4 cm i loftshøjde på den konto.

Ham der støbte gulvet (for nogen tid siden) mente ikke det var smart at have niveauforskel - derfor blev der støbt op til sokkelkant. Det tænkte jeg ikke så meget mere over dengang men dog nu, hvor jeg sad og kiggede på tegningen. og så gik tankerne om for lav loftshøjde
 
Gulvet skal dog slibes, men kan man slibe så meget af eller skal jeg bare glemme det?

Hilsen Torben   

 

 


Hvis du mangler 5,4 cm. kan du så ikke bare mure et skifte mere på. At slibe 5,4 cm. af gulvet giver dig arbejde resten af vinteren. Hvis du kan leve med 5,4 cm. mindre lofthøjde så glem det ellers et skifte mere, hvis det ikke skæmmer byggeriet.

fase
Skrevet af S. fabrin på 23 sep 2011 00:29

Hvis du mangler 5,4 cm. kan du så ikke bare mure et skifte mere på. At slibe 5,4 cm. af gulvet giver dig arbejde resten af vinteren. Hvis du kan leve med 5,4 cm. mindre lofthøjde så glem det ellers et skifte mere, hvis det ikke skæmmer byggeriet.

Ja, det tænker jeg også lige på - at mure et skifte mere:

Jeg bygger ud i skel - overkant tag er 12.406...så der skulle kunne blive plads til et skifte mere! 7 cm. for et skifte ikke?

Men der er også et par ovenlysvinder og de er "kun" 189,5cm fra skel. Det skulle være nogle Domex Acryllys eller tilsvarende. Deres højde over overkant tag tæller vel med i de 2,5 jeg skal bygge under eller hvad?

Hilsen Torben

Skrevet af TheDexterTeam på 23 sep 2011 00:38

Ja, det tænker jeg også lige på - at mure et skifte mere:

Jeg bygger ud i skel - overkant tag er 12.406...så der skulle kunne blive plads til et skifte mere! 7 cm. for et skifte ikke?

Men der er også et par ovenlysvinder og de er "kun" 189,5cm fra skel. Det skulle være nogle Domex Acryllys eller tilsvarende. Deres højde over overkant tag tæller vel med i de 2,5 jeg skal bygge under eller hvad?

Hilsen Torben

Hvis du kigger på din tegning, vil du se at bygningen er 2,5 m over terræn. Hvis du lægger et skifte mere på, bliver bygningen 2,57 m. over terræn. Hvis du, naboen og tilsynsmyndighed kan leve med det, er det vel OK.


fase
Skrevet af S. fabrin på 23 sep 2011 07:29
Hvis du kigger på din tegning, vil du se at bygningen er 2,5 m over terræn. Hvis du lægger et skifte mere på, bliver bygningen 2,57 m. over terræn. Hvis du, naboen og tilsynsmyndighed kan leve med det, er det vel OK.

Ahhh ja - det er rigtigt, jeg så "kun" på overkant på tag

Jeg må skylde mig at have fat i nabo(er) og myndigheder - det er trals, at bagklappen på bilen kan komme i "konflikt" med mine troltekt plader

Tak for Jeres input.

Hilsen Torben

Lyder som et argument over for konen om, at det er tid til at skifte bilen :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis