forankring af spær ved renovering

Hej

I forb. med renovering af bungalow fra 30'erne overvejer jeg tilbygning samt ny tagkonstruktion. Konkret vil jeg gerne lave fladt tag på hele huset.

Spørgsmålet går på hvordan man kan forankre spærene. Huset er 30 cm hulmur (tegl i for/bag-mur) på et 30cm betonfundament/kældervæg.

Jeg spekulerer desuden på hvordan mon den (gamle) nuværende konstruktion er forankret... klassisk bungalow-stil, lav hældning, tagpap på brædder, ler, osv. ?

Er der nogen der ved noget om emnet?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du køber et 12 mm bor, et antal 10m gevindstænger og noget forankringsklæber. Så lægger du spærret på en rem og bore gevindstænger gennem rem og mursten, renser hullet for støv og sprøjter forankringsklæber i hullet og vupti taget er forankret. Det gamle tag er sikkert ikke sønderligt godt forankret. Skulle der af uvisse årsager gemme sig nogle vindtrækbånd der løber i hulmuren er disse perfekte til formålet.
På en måde er boso's forslaæ helt rigtigt.
Og måske forkert.

Problemet er at kravene til forankring og dtabilitet mod vindpåvirknong er væsentligt større i 2011 end 30'erne.

Men det er vægt der skal til.
Hvis man lagde taget løst ovenpå murværket ville der blæse væk.
Derfor skal der hænges så meget vægt på taget at det bliver på plads.

Det lan gøres ved at beregne hvor meget vægt af mursten der skal til for at forhindre bortflyvningen.

Hvis man f.eks har regnet ud at en meter murværk er hvad der skal til kan man flerne en sten i inder og ydervæggen - en meter nede. Stikke et stykke fladjerne med et hul ind en gevindstang ned fra oven, på med en møtrik i begge ender og spænde sammen.

Ved massive mure eller betonditto kan man bruge metoden med lim og gewindstang..

Men der findes osse andre metoder.
Hej

Tak for svar!

Som sagt går overvejelse på et fladt tag, dvs. let tag med tagpap. Det lyder derfor som om at metoden med fladjern og gevindstang ville være mulig at realisere.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis