skimmelsvampe problem i værerlse op til badeværelse..

Jeg har fået skimmelsvampe i et værelse der støder op til bdeværelset. Kan det kun skyldes at der trænger vand igennem væggen, eller kan det være temperaturforskellen, på de 2 vægge der giver det...der er en " kant" over fliserne, kan det være fordi der trækker vand ned der ? Har overvejet at tætne med silicone ved fuger og på "kanten" over fliserne.. Nogen der kan give bud på hvad problemet kan være ? Har billeder af det, men kan vist ikke uploades dem her på siden ??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, billeder kan vedhæftet dit indlæg.

Og nej, det er sikkert fugt og ikke en temperatur forskel, hvis begge rum altså er opvarmet.
okay det lykkedes at vedhæfte 2 billeder.
1 set fra værelse hvor der er skimmelsvamp ved ruden.. og
1 set fra badeværelse

Udfra disse 2 billeder, kan i så se hvor kilden til fugten er...selv har jeg en ide om at det kan komme ned bag fliserne fra den kant der er over øverste fliserække på badeværelset...hvis det er pga revner i fugerne, skal der vel mange revner til at det kan give så meget skimmelsvamp ??

Jeg har fuget kanten hvor rude og væg mødes i badeværelset med silicone, så den skulle være tæt nu, men syntes der er kommet mere svamp siden, og væggen er stadig fugtig i værelset...

Væggene i bade værelset er malet med vådrumsmaling, og der er ikke tapet eller noget på..kun rå vægge..
Man kan på øverste billede lige se igennem ruden hvor flisekanten går i badeværelset, og det ser ud som om fugten starter hvor flisekanten starter foroven og går ned langs siden og ned under vinduet, og løber stykke ned af væggen i værelset...

Håber der kommer nogle bud på problemet :-)

Det ser træls ud og vandet kommer givetvis ned foroven på fliserne og trækker igennem.

Vi havde faktisk nøjagtig samme problem i vores hus, bygget i 1960, hvor fliserne heller ikke gik helt op. Vi valgte i første omgang, som midlertidig løsning, at tage fliserne ned i bruseområdet. Derefter tørrede vi væggen op, decinficerede, primede og lavede bruseområde med en anden slags fliser til loft. Væggen på den anden side fjernede vi også vægbeklædningen fra, tørrede den op, vaskede og decinficerede, sleb og skrabede og lavede så væggen pæn igen med filt og maling. 

Den midlertidige løsning kostede ca. 2000,- alt inkl. så det var ikke så dyrt.
  
Den løsning hold fint i 3 år indtil vi havde budget til at lave badeværelset helt om, med korrekt vådrumsmembran.

Mon ikke også der er revner i fugen inde i hjørnet? Det plejer der at være.
Træk for alle tilfældes skyld en vådrums siliconefuge der.
Se ALLE fuger efter. Der skal næsten ingen revne til, før vandet i rigelige mængder kan finde ind i murværket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej hvis jeg var dig ville jeg få fjernet det stykke glas der er mellem de to rum og få holdet murer efter og få sat fliser helt op til loftet i brusekabinen.
det kan meget vel være kondens der gør at du har fugt problemer. Prøv at tøre glasset af inde på værelset og så tage et godt lang varm bad og så se om ruden ikke er fugtig inde på værelset. Jeg tror det er der dit problem ligger det kan meget vel være at det også er.nogle fyger der bør kikkes på.

Mvh nicolai
Er det en koksvæg? (Sort smuldrende murværk når du borer i det?) På fotoet ligner fliserne nogen fra 20-30érne, også glasset (eller før) Jeg har haft et tilsvarende wc og der var murværket fuget godt og grundigt igennem bla. gennem gamle fuger ved fliserne o.s.v. En skrue jeg havde sat til at holde en opslagstavle på ydersiden af muren, var rustet igennem på 5 år.
De skiftede muren, da jeg flyttede, så jeg fik ingen deptositum tilbage.

Fliserne går vel også kun 1,20- 1,30 m op?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et vådrum skal jo være bygget så der ikke kommer skimmelsvampe uanset vindue eller ej...
Ja fliserne går ca 1.50 m op...
Skrevet af micjen på 23 sep 2011 18:56
Et vådrum skal jo være bygget så der ikke kommer skimmelsvampe uanset vindue eller ej... 
Udfra fotoet ser badeværelset ud som originalt?? Det passer også med højden på fliserne. Dengang blev det bygget efter den tids regler og med den tids viden og materialer. Så hvis det står som originalt, kan du ikke forlange/forvente nutids krav. Bla. ingen vådrummembran, som beskytter væggen.
Hvis det er originalt, så er der vel blot en udluftningskanal foroven med et hul på ca. 10*20 cm uden mekanisk sug , som næppe er renset i mange mange år (medmindre at der er sket i forbindelse med en tagudskiftning). Og der er kun mulighed for at få gennemtræk i badeværelset ved at åbne døren? Og det er placeret midt i lejligheden? I så fald har du en helt normal københavnerlejlighed, selvom du bor i Odense. (københavnerlejliged er blot slang 

Jeg skal beklage, hvis det lød lidt hovski-snovski, men hvis jeg har ret, så er du den samme situation, som rigtig mange andre er og har været i lejligheder i den ældre boligmasse. 
Som jeg skrev tidligere, så har jeg selv boet i et par stykker, med problemer i den ene. Og besigtigtet mange som bestyrelsemedlem og har været med håndværkerne rundt. 

Så hvis det ikke er så længe siden du er flyttet ind, så bør du nok gå til din boligbestyrelse med problemet og så tag den derfra.

Ps. er det en gamle Bakelitkontakt på træbund på det ene billede? Flot design  jeg har en posefuld af dem og må ikke sætte dem op 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tænker nærmere på, det er vel ikke mit problem som lejer at udbedre skaden..når det sker i et vådrum...har jo intet gjort forkert...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også