Fræse til græsplæne

Hej

Jeg har gået hele sensommeren og ventet på at regnen ville holde op, så jeg kunne komme til at anlægge græsplæne.

Min jord er stadig meget våd, og jeg læste et sted, at man ikke må fræse den, hvis den er for våd - det skulle ødelægge jorden.

Men hvor våd er for våd?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvem har dog bundet dig den på !
Kom du bare igang, det eneste væde gør, er at jorden falder sammen istedet for at forblive porøs. Men når du har planeret, tromler du jo aligevel for at gøre jorden fast i overfladen.
Når jorden er meget fugtig er den sværere at arbejde med, både med fræseren og når du skal planere den.
Well, det står bl.a. i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/75138
"Du skal ikke fræse i våd jord, det ødelægger jorden, og den bliver hård som sten....."

Og her:
http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/1551.html
"Hvis du fræser for våd jord, laver du skader, som det er næsten umuligt at rette op på igen"

Så vidt jeg har forstået, så må bunden ikke være for fast, da rødderne så ikke vokser så langt ned. Netop derfor man skal fræse. Overfladen skal selvfølgelig være fast ved tromling.

Nå, det bliver nu nok alligevel ikke i dette efterår, jeg får lavet den plæne. Der står stadig vand på min grund, og før det er væk, skal jeg i hvert fald ikke fræse. Og når vandet er væk, er det nok for sent at så. Ihh...
Hvis der står vand på din grund, var det nok en ide at få drænet, altså nedgrave dræn. Ellers vil du altid få problemer med at holde plænen pæn. Nu ved jeg ikke hvor stor en grund du har, er den stor nok, kunne du lave et vandhul / dam i haven. Min bror havde problemet nederst i sin Park og fik defor gravet et lille hul der er ca. 2 m. dybt og i en diameter på 50 m. Men ok hans grund er så også over 20.000 m2
Så stor er min grund nu ikke :-)

Vandet, der er tilbage, står i nogle lavninger, der er kommet, efter jeg har fjernet nogle store træstubbe i foråret. Tror ikke jeg får noget problem, når jeg først får planeret og lavet lidt fald. Regnmængden over Falster har været ret ekstrem i år, så i et normalår tror jeg ikke, der er nogen problemer.
Det er jo nok den type vejr vi har haft i år, vi skal til at vende os til i fremtiden ( Global opvarmning )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis