Hjælp til termostat

Håber der er nogle der kan hjæple mig med at svare på hvad det er for en termostat jeg har til gulvvarmen i mit badeværelse. Ville nemlig gerne skifte den ud med en ny. Ved bare ikke om det er en fremløb eller retur. Eller om det overhovedet er en termostat. Håber nogen kan hjælpe.  Mvh Jesper

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den du har siddende har ikke meget med en thermostat at gøre, det er kun en ventil.
Du vil nok kunne spare en hel det ved at skifte den til en ægte thermostat, men du skal altså lige finde ud af om det er returvandet eller fremløbet. Det har en del at sige
Tænkte nok det ikk var en termostat. Det virker bare som en kuglehane ikk ? Hvordan finder jeg ud af om det så er fremløb eller retur. Syndes også jeg har læst mig frem til at det ikke er godt at montere en fremløbs termostat til gulvvarme da den ville åbne og lukke hele tiden.
Nej det er ikke en kugleventil, den ligner mere en almindelig ventil hvor et stempel trykkes mod en åbning. Du må jo kunne mærke på røret om det er retur eller fremløb, er det fremløb kan du sikkert ikke holde om røret i mere end 1 sek. når du har åbnet for fuld skrald.
Jamen gulvet bliver rigtig varmt selvom jeg kun har lidt åben for ventilen.. Så det må næsten være fremløb
Skrevet af explosivo på 22 sep 2011 16:54
Jamen gulvet bliver rigtig varmt selvom jeg kun har lidt åben for ventilen.. Så det må næsten være fremløb

Det kan du ikke beregne på den måde, det er røret du skal mærke på.
For selvom det var en retur ventil ville gulvet jo blive varmt. Næh du lukker for ventilen, og når røret så er koldt åbner du for fuld skrald, så skal det blive brand varmt i løbet af meget kort tid. Det gør det ikke hvis det er på afgangen for så køles vandet af inden det når røret.
Annonce
Jamen rørene bliver også rigtig varme. Men nu er der heller ikke mere ind 4 kvm gulvvarme.
Skrevet af explosivo på 22 sep 2011 14:40
Håber der er nogle der kan hjæple mig med at svare på hvad det er for en termostat jeg har til gulvvarmen i mit badeværelse. Ville nemlig gerne skifte den ud med en ny. Ved bare ikke om det er en fremløb eller retur. Eller om det overhovedet er en termostat. Håber nogen kan hjælpe.  Mvh Jesper

Sæt bare en almindelig termostatventil på. Det har virket på den gulvvarme, jeg har, nu i 22 år.

fase
Ditto her.
Er det ikke ligemeget om der er frem eller retur???
Du skal jo bare vende den rigtigt.
Luk ned for den og vendt til den bliver kold og så åbner du igen. Den side der bliver varm først, er der hvor varmen kommer fra. Altså den retning pilen skal pege væk fra.

it is better to burn out than to fade away
Skrevet af gasse på 23 sep 2011 23:56
Er det ikke ligemeget om der er frem eller retur???
Du skal jo bare vende den rigtigt.
Luk ned for den og vendt til den bliver kold og så åbner du igen. Den side der bliver varm først, er der hvor varmen kommer fra. Altså den retning pilen skal pege væk fra.

Jo, det er rigtig. Termostaten forventer kun den rigtige strømningsretning.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis