Nye vinduer og døre

Hej lds'ere

Vi skal til at bestille vinduer, men er i tvivl om hvor meget mindre de skal være end "hullet"?

Er 1,5 cm i hver side, top og bund nok til isolering, bagstop og fuge? Er det ens for både vinduer og døre?
Hvilken fuge ville I bruge?
Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på når det er mursten fugen skal op ad?

Mvh

Jesper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jesper, jeg vil sige 1- 1.5cm hele vejen rundt. det kan vøre en god ide at kigge godt på de gamle vinduer for at se om de sidder lige i hullet og kontrolere at hullerne er i vinkel og i vatter/lod
hade selv et vinduge der ikke kunne være i hullet da jeg skiftede dem sidste år fordi hullet var skev og jeg måtte til at slibe hullet til.
nicolai
Standard-afstanden ved murede huller er hulmål MINUS 25 mm altså 12,5 mm hele vejen rundt.
I praksis er passer et vindue på 118,8 i et murhul på 121 cm.

Men det kræver lidt omtanke at vurderer afstanden under bundkarmen. Ved vinduer om der er plads til en rigtig fuge bag drypnæsen og ved dører om der må kompromisses lidt for ikke at få for højt et trin.
Skrevet af hpox på 22 sep 2011 16:51

I praksis er passer et vindue på 118,8 i et murhul på 121 cm.


118.8 passer i et hul på 121.2 mm...
Hvis altså vi skal holde fast i de 12mm luft hele vejen rundt.
Nope, der er en grund til at man laver huller i 12mm overmål, og partier i undermål på 12mm, så passer alt sammen i M moduler, ligesom de fleste "standard" materialer der er på markedet.

Også derfor en 9 x 21M dør er 88.8 x 208.8
Jeg påstår jo heller ikke andet.

Et vindue i en bredde på 118.8 passer til et murhul på 121,0 cm.

Fordi når man murer murværk anvendes 12 cm som modul. Og en muråbning på 6 sten angives på tegningen som resultatet af (6x12)+1= 121 cm.
Hvilket er den tolerance der er tilladt i forhold til det teoretiske mål på 121,2cm.

Men nu er det jo ret tilfældigt hvilke størrelser huller i murværk slutteligt får. Det er jo murerarbejde.

Det med de -25 mm var gammel vane. Det er nemlig nemmere at regne med - i hovedet jo!
Fuck drenge.. I har tabt mig nu. Det blev pludseligt teknisk! :-)

Jeg måler hullerne meget grundigt og sikre mig de er i vatter. Jeg regner med 12,5 mm i hver side.

Er der flere bud på hvilken fuge I ville bruge? Hvad er lettest og hvad er mest holdbart?

Ja, jeg ville vælge mørtelfuger, selvom flere mener de er forældet.... det må også gerne være pænt, og det bliver da ikke pænere end med fuger med mørtel.
Kan kun tilslutte mig mørtelfuger,nemt at lave og udskifte,pænt at se på.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis