Energi/varme til opvarmning af 1 m3 vand

Jeg er igang med en opgave og skal i den forbindelse lave økonomiske overvejelser. Jeg er kommet frem til at min virksomhed betaler 55,75 kr pr m3 vand de bruger. Når dette vand skal bruges skal det varmes op, jeg tar ikke vand fra vandhanen grundet bakterier, men varmer op i kar.

Jeg kan desværre ikke finde nogen formel/info om hvor meget energi/varme der skal til at opvarme 1 m3 vand til 37 C, dette ville jeg meget gerne vide så jeg kunne regne prisen for varmeforbruget her. Jeg håber en kan hjælpe mig
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener at huske det ca. skal se sådan ud.
Energitilførsel = masse × varmefylde × temperaturstigning
Varmefylde vand = 4180 J/(kg * grad)
Hvilket betyder at du bare skal gange med massen, altså ca. 1000 kg og temperaturstigningen eks. 32 (37-5) antagelse om 5 grader varmt vand.
Energitilførelse = 1000 x 4180 x 32 = 133760000 J eller 133,76 MJ.
Husk at slå værdierne efter, da det bare er hvad jeg lige fandt hurtigt. Samtidig er det kun gældene når du ikke krydser fase ændringer altså fra fast - flyd, flyd- gas.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Og naturligvis antaget, at du ikke har noget varmetab til omgivelserne, når du varmer dit kar op. Skal du vide det meget præcist, er du nødt til at tage højde for karets isoleringsevne.
Puha der er en masse der skal med her kan jeg høre Jeg må lige sætte mig helt ind i det og se om jeg kan finde de rigtige tal. Samt hvad varmen koster. Men mange tak for svar!

Er der en der ved hvor jeg finder en valid kilde til at bekræfte dette?
http://da.wikipedia.org/wiki/Joule

1.000.000 J = 1MJ (M=mega = milion)
1kWh = 3,6 MJ
Jeg har i 10 år brugt denne fætter til at omregne forskellige enheder:

http://joshmadison.com/convert-for-windows/

Til android telefoner findes der et hav af converter Apps.

/Mulle

 

 

 

Google har indbyget en regnemaskine, så man kan faktisk bare taste sit regnestykke ind i søgefeltet.

Prøv at indtaste "1000L * 1kg/L * 4180J/(kg*K) * 32K in kWh"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis