Dårligt hæftende maling?

Hejsa med jer alle.
Jeg er i gang med at renovere min kælder og har i den forbindelse taget den første af 5 døre op i min garage for at male den.
Da døren er en af disse glatte celle døre fra en gang i 70'erne, som var meget skrammet, har jeg spartlet og grundet med noget hæftegrunder som jeg havde stående.

Efter slibning og endnu et lag grunder(og derefter let slibning) er jeg nu klar til at rulle min dyrt indkøbte glans 90 på. 
Men det virker som om at den ikke hæfter ordenligt... hvad gør jeg forkert ?

Det er sådan at hvis jeg ruller over noget maling der har siddet på i 1-2 minutter, ruller jeg simpelhen malingen af ! 

Har jeg fået lavet en for glat overflade med mit grunding og slibearbejde ?
 
Kan jeg vaske det med grundrens, eller findes der et andet trik ?

Jeg har engang forsøgt at male oven på en køkkenbordplade, den var også så glat at malingen slet ikke kunne binde, med det resultat at jeg kunne skrabe malingen af da den var tør med en negl...

Kom med et godt råd, inden jeg går ud af mit gode skind

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik har ikke så meget forstand på maling. men kunne det tinke sig at det var to forskellige slags maling Vand, olie eller terpentin maling. mener der er noget af det der ikke er så godt til at hæfte på andet!!!!
nicolai

Din fremgangsmåde lyder jo ok.

Hæfter grunderen fint nok?


 

Har du varme nok i rummet, selve døren skal også være gennemvarm.

Hvilket fabrikat / type maling bruger du?

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man sliber da ikke oven på sin grunde. så sliber man den jo af.

Jacob
Lige et par soørgsmål så jeg kan hjælpe dig bedst muligt.

Hvordan har du renset af?

Hvilken kornstr. slibepapir har du brugt?

Er grunderen vandig eller alkyd?

Er topmalingen vandig eller alkyd?

Hvor varmt er der hvor du står og arbejder?

Så prøver jeg at svare på jeres spørgsmål:

Jeg har spartlet huller ud med en træfiller (noget færdig rørt masse i en tube, som skulle være god til træværk indendørs).
Derefter slibning med korn 180, til det er glat.

Grunding med en spærregrunder på vand. (blev anbefalet at bruge den på rå MDF plader til et andet projekt, så det er en rest)

Den hæfter perfekt.
 
Derefter slibning igen med korn 180, endnu et lag grunder, da jeg ikke syntes at den "dækkede" godt nok... døren var af mørkt "cigarkasse"træ, og mine spartlinger er hvide, så der er en tydelig forskel. 
Til slut en meget let slibning med korn 180.

Min topmaling er også vandig (købt i sidste uge, hos Bygma).

Min garage er nogenlunde samme temperatur som udenfor, altså lidt koldt... Men mig bekendt er de kun tørretiden der forlænges ved en lavere temperatur ?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har selv fundet en løsning...

Jeg valgte at fortynde malingen ca 10-20% med vand, og rullede et tyndt lag ud over døren (som ligger ned på bukke).
Dette så ud til at virke, for i hvert fald har det bundet sig fast... jeg har i dag givet den et lag ufortyndet ovenpå, og det ser ud til at holde, så nu får den yderligere et par lag.
 
Så mangler jeg bare den anden side, og så liiige 4 døre mere

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tror måske det har været din færdigmaling der ikke har været for god, uden dog at vide det med sikkerhed Kender selv nogle hæftegrunder og færdiglakker der ikke altid arbejder for godt sammen, til trods for de begge er vandige.

Antenne, kan nu godt slibe lidt let ovenpå en hæftegrunder for lige at give den lidt ekstra, eller hvordan man skal sige det, og primært for at fjene evt små støvkort der skulle ligge i den. Men ikke noget man nødvendigvis behøves.

Jens hvorfor skal døren være gennemvarm? Kan ikke helt se din logik her i... Men måske jeg misser noget? :/

Men et gennemvarmt element man ruller maling på skal du, jvf min erfaring satme være hurtig til at rulle for det ikke kommer til at kunne ses. Der vil jo ske det, at du risikere noget af det maling du netop har rullet på, når at sætte sig, når du så efterruller det og det ikke er gennemtørt river du op i det og.... Ja.... Resultatet plejer normalt ikke at være specielt skønt at se på efterfølgende.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Nu stod han jo og malede i garagen, hvis så dørene har opholdt sig der, i nogle dage, så kan de jo godt være lidt kolde  i det.
gennemvarm kan jo også være +18-20 gr c, og den opnås jo ikke hokos pokus, med en hurtig gang varme i garagen.
normalt fungere almindelig maling jo ganske udmærket ved de temperature.

men er objektet kold og lufttemperaturen høj, så er det ikke så godt.

 

Som faglært maler har du jo nok hørt om objekt-temperatur

jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også