støbe sokkelsten og dimensionering af bundramme

Jeg skal til at bygge et mindre kolonihavehus på 20 m2; 550 x 360 cm. Jeg tænkte på selv at støbe sokkelsten med paprør eller lignende. Jeg forstår at jeg skal 90 cm ned, og har tænkt mig at bore huller manuelt med et hulbor (15 cm.).

1. Ved nogen hvor man får rør og skal røret kun stikkes lidt ned i hullet for kun at være forskalning over jorden eller hvordan? - kan jorden om hullet være forskalning i sig selv under jordniveau? Skal jeg andet end bare fylde beton i? skal der grus i bunden osv. er der en bestemt blanding eller færdigblanding beton jeg skal bruge?

2. Har nogen et forslag til afstand mellem soklerne og dimensionering af bundramme, så jeg slipper for at lave en masse huller? Jeg skal have ca. 15 cm isolation i bundrammen.

Håber at der er nogen der kan hjælpe med gode råd.
Tak for jeres tid!

FTH

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til fora

Det er nok med et paprør, eller lignende over jorden.

Jeg har brugt sådan nogle stumper galvaniseret spirorør ca ø 160mm, som jeg fik gratis hos et ventilationsfirma. Jeg har bare ladet rørene sidde, det er til min terasse.
Du fulder hele det borede hul, og toprøret op med beton,  1 del cement og 5 dele støbemix.



mvh jens

Tak, og tak for et hurtigt svar!

Ja, det var også en mulighed at bruge galvaniseret spirorør...det gælder altså bare om at have et eller andet der kan holde om betonen over jorden. Så langt så godt. Tak.

Så skal jeg finde ud af noget med dimensionering af bundramme... jeg tænkte på at bruge en dimensionering på 5x15 cm og 180 cm. mellem soklerne, - er der nogen, der ved om det er ok?
- og er der nogen, der har ideer til, hvordan jeg får det hele i water og skal det fastgøres med metalbånd eller lignende?

FTH

Det er jo et bjælkelag du skal lave.

Når det nu er et kolonihavehus, så har kolonihavefioreneingerne jo nokke en masse materiale om at bygge huse. Find det.

Du skal finde ud af hvad der skal på gulvet, brædder, spånplader eller hva'.
Jo spinklere træ jo flere huller.
Måske 3 bjælker af 3,6 meter den ene vej. Og derved 9 hulller.
Og 5 bjælker den anden vej. Derved får du ca 0,9 meter imellem, tilpas til gulvbrædder.

Men du kan tage din skitse med hen i tømmerhandlen. De kan nok slå dimensionerne op. Det kan dimensioneres som etagebjælkelag eller terrasse.
Dog gælder ingen krav for kolonihavehuse. F.eks. behøves gulvet ikke at være så stift som i et parcelhus.
Tak for svar! Det er en god ide med bjælkelag. (Jeg skal have gulvbrædder.) Det kan selvfølgelig blive en høj bundrem, hvis det kræver en stor dimensionering, men man kan vel lægge bjælkerne tættere i andet lag, så vil de vel kompensere bedre for de omkring 270 cm. de skal bære...? Jeg tænker at man kan isolere begge bjælkelag for at få mest muligt ud af det, hvis det f.eks. er bjælkelag af 10 cm i højden?

FTH

Ja, der er mange måde at gøre tingene på.

De dimensioner jeg har foreslået ville være for små til et parcelhus. Men jeg opfatter et kolonihave hus som noget man banker sammen af hovedsageligt EURO-paller og brædder til 3 kr meteren. Og det ville nærmest være ufestligt hvis gulvet ikke gyngede når man gik på det.
Og spir på taget jo. Husk det! :o)
Annonce
Jeg plejer at bruge ,110mmPVC rør til den slags( koster gratis på genbrugen hvis ikke den blå mand er for sur) . Tæppeland har også ,nogle udemærket rør tilovers fra gulvtæpperullerne der kan bruges.

Jeg plejer at nedstøbe, et gevindjern med et knæk på, så kan du spænde din bundrem fast(husk murpap imellem).  En trykimprægneret reglar45*95 på fladen,bruger jeg som regel, men det afhænger jo af ,hvordan resten af din konstruktion skal være. Jeg sætter et rør ,så tæt på hver post der skal rejses, som muligt. Typisk for hver 120cm(Div.byggepladers bredde ca.) det passer så dejligt.      
 
God arbejdslyst.
Hej, Tak for svar! God ide med rør. Vil det sige at du lægger din 45x95 reglar ned så den kun er 45 i højden? Det lyder lavt, hvis jeg forstår det rigtigt? kan det bære? - og hvordan gør du med isolation? tak for din tid!

FTH

Men hvordan fjerner du rørene når betonnen er hærdet?
Ja jeg lægger reglen ned på fladen. Jeg har endnu ikke ,haft problemer med at den ikke har kunnet bære. Forudsat at du sætter et punktfundament, tæt på hver af dine bærende stolper osv., får du ikke ballade med denne metode, til et kolonihavehus.


Rørene bliver bare stående.
Ser-osse-rigtig- flot-ud. Bidrager til kolonihavehussrandarden .
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis