forlænge lampeudtags ledninger

Hej, jeg er i gang med at sænke et loft og skal i den forbindelse have forlænget ledningerne der kommer ned fra loftet og ført dem hen i et skab.

I skabet skal ledningerne forbindes til en ganske almindelig løs 230 volts strømskinne med plads til 5 stk 230 volts stik.

men må jeg selv forlænge kablet og skrue ledningerne i en strømskinne?

Hvis ja, vil man blot bruge ganske almindelige muffer til at forlænge kablet med?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke lave samlinger under loftet, som man ikke kan komme til. Ledningerne skal skiftes, så der ikke er skjulte samlinger.

Du må ikke selv forlænge kablet, da det er en del af den faste installation. Det skal du have en elinstallatør til.

Skrevet af jbnhf23 på 21 sep 2011 08:05

Hej, jeg er i gang med at sænke et loft og skal i den forbindelse have forlænget ledningerne der kommer ned fra loftet og ført dem hen i et skab.

I skabet skal ledningerne forbindes til en ganske almindelig løs 230 volts strømskinne med plads til 5 stk 230 volts stik.

men må jeg selv forlænge kablet og skrue ledningerne i en strømskinne?

Hvis ja, vil man blot bruge ganske almindelige muffer til at forlænge kablet med?


Skal du forlænge ledninger ud fra et lampested med lampeledning eller kabel? Hvis du skal bruge kabel, bør du afslutte kablet i en stikkontakt og tilslutte din strømskinne til den. Skal du bruge lampeledning, skal der være adgang til lampestedet. Dermed menes, at du skal kunne tage evt. loftsplader ned så du (elektrikeren) kan komme til lampestedet. Når du tilslutter din strømskinne, skal du tage dimentionen af tilledning i betragtning.

fase
Hej Jbnhf23

Senarie 1)
Du må ikke selv som lægmand fortage indgreb i den faste installation. Der har du brug for en autoriserede!
Du kan til dels definere den faste installation som ALT det som du IKKE kan tage med dig hvis du flytter.
Du vil ikke bruge almindelige muffer til at forlænge kablet med, du vil i stedet splejse det eller anvende isoleret presse muffer.

Senarie 2)
De omtalte ledninger er tilledninger fra et lampested, og den må du gerne selv skifte/montere. Du må gerne selv tilslutte skinnen sålænge det er en brugsgenstand (Altså den er købt og født til at have 5 af de spots som medfølger)

Ydermere skal det bestræbes at tilledningen tilsluttes i det rum hvor den er tilsluttet den fasteinstallation.

Vh. Søren
El-installatør studerende.

*Har du spørgsmål så spørg endelig*
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis