nyt etagedæk (?)

Hej

Jeg er den heldige ejer af en bungalow fra 30'erne og overvejer at bygge til. Huset har kælder som desværre ikke er høj nok. Jeg overvejer derfor om det lade sig gøre at etablere et nyt etagedæk, 30-40 cm over det eksisterende i forb. med ombygning (fremfor udgravning/understøbning).

Huset er med 30cm hulmur på et fundament/kældervæg af 30 cm beton. Spørgsmålet går på hvordan et nyt etagedæk af træ kan konstrueres (?)

Jeg har før set en eller anden hjemmeside hvor det så ud som om man simpelthen kan bolte en rem (spærtræ?) fast på bagmuren, hvorpå selve etagedækket (bjælker af spærtræ) så kan monteres med beslag. Det så jo dejligt enkelt ud, men jeg tænker på om det ville være bedre hvis bjælkerne kom ind at hvile direkte på muren. Er der nogen erfaringer/ideer til den slags?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens boltes på på siden af væggen, er der ingen problemer i, flere nyere fler plans huse med betonvægge, laves netop på den måde...
Det er en spændende ide!

Og problemet med bjælkelaget nok de mindste. (Jeg går ud fra at der er tilstrækkelig højde til at det kan lade sig gøre).

Men så er der alt det andet. der skal hæves. Radiatore, vinduer, overlæggere til indvendige døre, kontakter. køkkenelementer, vandhaner, wc-er. Trapper der skal forlænges. Osv.

Det bliver så dyrt at det vil være billigere at bygge en ny etage ovenpå. Eller en udvidelse i vandret plan.
Og stort set spild af penge - fordi dit hus ikke får en højere salgsværdi

Den eneste måde man reelt kan tjene en investering hjem er flere kvadratmeter og i nogen grad efterisolering.
Resten er vedligehold. ½ mill. investeret = ½ mill. højere salgspris - i allebedste fald.
Hej alle

Tak for svar!

Jeg er klar over at det medfører mange udfordringer i forb. med diverse installationer. Overvejelsen skal ses i lyset af at huset alligevel skal totalrenoveres... nyt el, nyt køkken, nye faldstammer, osv. Ideen er selvfølgelig at få nogle flere brugbare kvm idet kælderen ellers er ganske fin/tør, men selvfølgelig skal man overveje om det er pengene og besværet værd.

@Koludabyg: Hvad gør man rent praktisk for at montere remmen? Er det noget med at lime gevindstænger fast i bagmuren som man så kan bolte remmen fast i?


Glemte at skrive at du nok får flere anvendelig m2.
Men ikke boligkvadratmeter, fordi kælder ikke kan godkendes til beboelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis