? til renovering af 1.sal

Hej LDS.   Jeg er den lykkelige ejer, af et hus fra 1887. Desværre er min 1.sal GDS. arbejde af værste skuffe d.v.s ingen vindstop/pap,dampspærre, skrå/skunkvægge skæve, loft hænger og gulvet hælder. Kort og godt ,alt enten svajer,gynger eller hænger. Nå ja, og så er det pænt svært at holde på varmen,da det blæser lige ind

Alt dette ,skal der selvfølgelig rådes bod på. Der er på huset pt. et eternittag af ældre dato,som skal udskiftes inden for en 5årig periode regner jeg med. Spærrene er så vidt jeg har kunnet se, 3"*6" afstand ca.150 cm der imellem "støttespær"på 1"*6"  ,disse vil jo skulle forstærkes i  forbindelse med evt. tungere tag. Der er nu ca.150mm isolering i taget, jeg vil gerne øge med 100-150mm evt. med en vindpap yderst.

1.Hvordan gør jeg bedst det,så jeg ikke spænder ben for en renovering/forstærkning af taget sidenhen?
2. Hvordan er fremgangsmåden,til opretning af skråvæggene? noget med en snor??

Gulvet er fyrretræsplanker liggende direkte på bjælkelaget altså med en afstand på ca 150cm   needless to say det gynger en del  min plan er at opklodse reglar 45*95mm pr. 60cm,derpå gulvspån limet og skruet. Hvordan lyder det?   

Flere ??? sikkert på vej, men her lidt at starte på. på forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt betale sig at lave tingene ordentligt når du alligevel skal igang, start med at pille det gamle gulv op, opret og evt. forstærk dine eksisterende bjælker, montere veksler og læg mellembjælker ind, herefter evt. et undergulv eller massivt hvis dette ønskes.

Herefter videre til dine spær, jeg ville montere 245mm spærtræ på siden af dine spær, og mellemspær, disse giver plads til rigeligt med isolering i taget, og forstærker til evt. kommende tegltag.

Også ville jeg helt klart montere et par Velux vinduer i samme ombæring, så der kommer daglys ind i  rummene, og evt. redningsåbning i værelser er til stede.

Tak for svar, hvad mener du med at montere veksler i gulvet? jeg forstår hvad du mener med mellembjælker, men dette er ikke muligt, da jeg har lavet nedsænkede lofter, og synlige bjælker i underetagen med 45mm forskalling.Derfor ville jeg klodse reglar op oven på bjælkelaget. Min tanke var også, at montere noget spærtræ på siden af spær/hjælpespær, men vil det ikke drille i forbindelse med evt.forstærkning og tagudskiftning?
Desuden er nogle af spærrene ,lidt runde i det,har du et trick til at klare den? og i det hele taget ,hvordan retter jeg de skrå vægge op med påforingerne? Det må være noget med en mursnor, kan nogen skære det ud i pap ;.)
Hvis det er GDS-arbejde så er der jo alle muligheder.

Ved gulv og bjælkelag er der jo den mulighed at lægge tykke gulvbrædder ud på oprettet bjælkelag. Hvis man ellers kan udholde deres højstemte reklamepladder så har Dinensen 35 mm tykke gulvbrædder som nok kan bruges på 150 cm bjælkeafstand. Specielt hvis hele etagen skal være et rum.
Hvis du vælger at lægge strøer på langs ovenpå bjælkerne skal du op i 45x95 cm pr. 48 cm. Eller lign. Og det går jo lidt ud over lofthøjden.
Endeligt kan du vælge at skære veksler imellem eksisterende bjælker som Koluda foreslår. Men der skal osse være plads til 100mm fastholdt mineraluld. Af brandhensyn.

Spærene skal helt sikkert forstærkes hvis du vælger tagsten.
Nu siger Koluda lidt skråsikkert 245mm spærtræ og rigeligt med isolering. Og det skal nok passe med 245 mm pr. ca. 75 cm. Men det betyder dels at du isolerer indad, hvilket koster rumhøjde og dels at der skal yderligere påforing på indvendig, (evt. vandret), for at nå op på mindst 300 og gerne 350 mm isolering i taget.

Jeg mener ikke at du slipper uden om en beregning/vurdering af om taget skal forstærkes yderligere. F.eks. mht. hanebånd.
Okay, så har du ikke plads til veksler, hvis du har synligt bjælker i stueetagen.

Hvis dit gulv gynger nu, så er det måske ikke kun spændet mellem dine bjælker, men måske også fordi bjælkerne er en smule underdimensioneret, og dette ændrer regler på tværs desværre ikke på.

Nej, i forbindelse med en tagrenovering, er der ingen problemer i at mellemspærene er sammensat med spærtræ til opretning indvendigt.

Hvis du bruger 245mm spærtræ til formålet, så har det ingen betydning af de er lidt runde, da du jo har helt fladen til opretning, og derfor sikkert ville sætte dem feks. et par cm under dine taglægter.

Ja, det er med snor.

Du opsætter dine yderste opretninger først, herefter spændes en snor på undersiden af disse i top og bund, og dine opretninger kan nu monteres efter disse.

Noget alle dette her, bare indvendigt selvfølgelig...

Opretning af spær i forbindelse med en totalrenovering

Bjælkelaget er 6"*6" pr.150cm, om det er for spinkelt aner jeg ikke.
Jeg har idag åbnet til skunken ,og kigget lidt nærmere på spærrene. Der er åbenbart tidligere, lavet opretning af taget,hvor der er lasket 2"*4" på den ene side af spær. Men det ændrer vel intet på at jeg stadig, kan laske yderligere 245mm på??? evt. på modsat side af spærene, med en gennemgående gevindstang???. Hvad værre er, jeg kunne ikke finde nogen rem for spærene at stå på, det kan da ikke passe at man "bare" har muret op under??
Annonce
Kommer jo an på spændet af dem, men med 150cm afstand, så er det meget spinkelt ja..

Ja, opretningen kan bare foretages på den modsatte side, bolte kan også bruges ja, men jeg ville skyde dem sammen med sømpistol, er meget hurtigere.

Nej, der ligger sikkert en rem under dine bjælker i væggen.
Bjælkerne spænder over ca.350cm. og er så understøttet,af en væg.
MHT. remmen så tror jeg den er rådnet væk nogle steder, og så har man bare muret op under spær. øv øv øv!!!
Ja, i et hus i den alder, kan man godt forvente at evt. nedbrudt rem bare er blevet muret op igen...
Godt nyt .Efter en grundigere gennemgang(med hammer og mejsel), lykkedes det at finde remmen frem.  Det virker gudskelov som om, den har ligget fint og tørt på sin plads. Ihvertfald i den ene ende af hytten.så må jeg se, når 1.salen bliver ryddet, om der gemmer sig en overraskelse i den anden ende.
Ja mon ikke den også kommer til syne der, normalt fejler remmen ikke noget, med mindre der har være utætheder i taget, der har givet vand til murværket omkring remmen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis