Isolering af brystning bag radiator

Hej!

Skal have skiftet 4 radiatorer og skal i den sammenhæng isolere brystningeerne, men er lidt i tvivl om løsningsmodel.

Jeg ville principielt set gerne lave det med 45 mm stålprofiler, men jeg er lidt i tvivl om deres trykstyrke - radiatorerne vejer ca 60kg pr. stk.

Alternativet er at lave det i gode gamle 45mm lægter, der kommer bare til at være relativt meget lægte ift. isolering.

Jeg havde også overvejet plade- eller terrænbatts, men er de stabile nok til at man kan undlade skelet, og så måske bare sætte et par støtteklodser, til ophængningspunkter, eller..

Nogle idéer?



OBS! Refleksiv isolering er ikke på tale, og knauf isoleringsvæg er ikke til at finde på nettet i 50mm.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stålprofikerne giver jo en slags kuldebro.
Men må kunne forstærkes der hvor radiatoren monteres foroven.

Træregler behøves vel ikke at fylde så meget.
Nu ved jeg ikke hvor store dine "radiator-brystninger" er, men hvis de skal opbygges med een 13mm gipsplade, (+ dampspærre), og de ikke er særligt synlige så kunne der vel godt være 600 mm mellem de lodrette regler. Og da der ikke bliver nogle samlinger kunne du jo bruge flækkede 45x45mm regler. De er jo nemmen nok at ramme.
Måske skal der pap mellem mur og regler eller på hele væggen. Fordi murværk ikke er vandtæt jo.

Vådrumsmembran var måske osse en ide, men jeg ved faktisk ikke om det er tilstrækkeligt diffusionsåbent.
Tillægsspørgsmål:

Er der noget i vejen for at at bruge kydsfinerplade til beklædning i stedet for gips?

Med en tilpas tykkelse, ville jeg kunne undgå nogle af usikkerhederne omkring stabilitet, og afslutningen mod øvrige elementer (karm m.m.) vil kunne laves pænere.

pft.
Det bliver jo lidt smålunt bag en sådan radiator - skiftene med uopvarmede perioder.

Eenetlig tror jeg umiddelbart at MDF plade vil være mere velegnet.
Endte med følgende model, som virker solid og er klart pænere end med isoleringsvæg (vores gerichter går til gulv):

Bankede puds af og reparerede sætningsskader + indlagt jern udvalgte steder.

Ramme i 45mm trælægte - sider og top flækket med rundsav, da de kun skal holde pladebeklædning.
Lodrette hele 45mm lægter, hvor radiatorer skal hænge (husk at markere inden plade monteres). Disse og bunden blev monteret med karmskruer og resten hertil med vinkeljern.
Alt træ blev monteret med murpap på bagsiden.

Isolering blev tilpasset til ramme.
Dampspærre i helt stykke på ramme 1 cm. overskud

Plade i 15mm krydsfiner (vandfast limet) - skruet i ramme (husk markering af lodrette bærere).

Malet m/ glans 50 så det matcher vinduer og indfatninger og er nemt at gøre rent.
Grund grundigt, da krydsfineren suger godt til sig.
Lad være med at grunde og male pladen før du hænger den op, ellers bliver det dobbeltarbejde med skruehullerne.

Radiator kan så monteres enten direkte i de lodrette lægter eller med karmskruer (med hoved) gennem de lodrette lægter (hvis radiatorerne er meget tunge eller man bare er i tvivl).

Det kostede under 2000,- i materialer og nogen tid - hvis der ikke er for meget reparation og tilpasning kan det klares på dag. Hertil skal lægges tørretid på maling.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også