Symaskine vil ikke sy pænt

Jeg sidder og arbejder med at sy i læder, men min symaskine vil ikke lave pæne sting. Som i kan se på billederne syr den pænt på forsiden og men ikke på bagsiden. Overstråden kommer hel om på bagsiden og laver små løkker.

Min første tanke var at det måtte være trådspændingen der er noget galt med. Jeg har prøvet at ændre på den, men det hjælper ikke rigtigt. Har i måske et forslag til hvordan jeg skal indstille det?

Jeg bruger en ret tyk tråd, kan det have nogle indflydelse på det?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet ligget sansynligvis i nålen, du skal bruge en speciel nål der skære sig igennem læderet. den tykkeste tråd du kan bruge på en husholdnings maskine er en 80 tråd og du skal så have det i både over og under tråd. Trådspændningen skal stå på min. 4  og max. 6 husk at justere undertråden tilsvarende.
Det lyder som om du ikke har løsnet undertråden.
Når du sætter en tykkere tråd i, vil spolehuset holde mere fast i undertråden og når undertråden er for stram vil den trække overtråden med ned igennem læderet og lave løkker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 20 sep 2011 07:41
Det lyder som om du ikke har løsnet undertråden.
Når du sætter en tykkere tråd i, vil spolehuset holde mere fast i undertråden og når undertråden er for stram vil den trække overtråden med ned igennem læderet og lave løkker.
Det er altså ikke rigtigt Grand !
Hvis din maskine laver løkker på undersiden skyldes det enten en forkert nål eller for slap trådspændning i overtråden.

ja.. for slap i forhold til undertråden...

Prøv at spænde undertråden hårdt og se hvad der sker...

Forkert nål, så må det være hullet der er for lille til tråden??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis undertråden er spændt for hårdt vil overtråden blive trukket helt igennem. Men det er ikke ensbetydende med at den laver løkker på undersiden, her er det mest på grund af en forkert nål eller en slidt nål.
Hvis du syr med en 80 tråd skal der bruges en nål i størelse 90 til 100. Men til læder og skind syning skal det være en nål specielt til den slags, en skindnål er slebet skarp som en knivspids hvor en standart nål er rund slebet, en strecht nål har kuglespids da den ellers vil beskadige stoffet.
Annonce
Det hele hænger sammen.. Og det er jo nytteløst at tro jeg ved mere om symaskiner end dig..
Men oftes er det for løs eller stram undertråd, fordi folk glemmer at ændre spændingen når de skifter trådtykkelse.

Noget andet er... jeg kan ikke se hvor stor/lille tyk/tynd et nål er når jeg først har taget den ud af æsken..

Jeg har også hørt at der er meget stor kvalitetsforskel på nåle, men hvad er kvalitet og hvad er skrammel?? og hvor køber man nåle med samme nål og ikke i sortiment i samme æske.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du kan vel huske hvad det er for en nål du har i maskinen, medmindre du stopper de brugte nåle tilbage i æskerne, så kommer der rod i tingene.
Kvalitets nåle kan egentlig kun købes angro, men jeg har i mange år brugt nåle fra stof&stil i Herning. Det kan naturligvis ikke betale sig for dig, men når jeg bestiller nåle, køber jeg som regel en 20 æsker ad gangen, sammen med andre vare.
Nu er jeg selvfølgelig proff. og er rimligt krakilsk med mine nåle, bare den mindste skævhed og de ryger ud.
Jeg kan købe reservedele til biler og varevogne engros og uanset om jeg vil købe noget til dig eller ej, så kan jeg da godt finde på at smide et navn og reservedelsnummer på varen op til dig


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Gitte du er en SUT når du kaster en bold i luften og glemmer at gribe den
Jamen det har ikke hjulpet, har indstilt trædspædningen på alle tænkelige måder, og købt special nåle...den syr stadig grimt...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis