ny renselem i skorsten - tørretid inden ibrugtagning

Har netop udskiftet den gamle renselem med en bunden af skorstenen i kælderen.

Der er et oliefyr monteret på skorstenen og bunden af røgrøret til kedlen er kun ca 18 cm over oversiden af den nye renselem.

Nu ønsker jeg ikke at svække mørtelen unødigt ved en høj varmepåvirkning af det nye mørtel, men nu da fyret leverer varmt brugsvand...

1. vil det være et problem at sætte lågerne i lemmen og starte fyret i forhold til mørtelen?
2. overvejede at udskære et stykke rock wool i stramt mål med lysningen og klodse det lidt op, så der ikke sker så direkte en varmepåvirkning af den nye lem og selvfølgelig være meget omhyggelig med at røgrøret fra fyret er helt frit - Hvad siger I?

VH
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe at røret sidder over renselemmen, så bliver den ikke videre påvirket af varmen, varmen stiger jo hurtig opad i skorstenen, og der skal længere tids drift til, før at varmen vil have opvarmet skorstenen så meget, at mørtelen ville tage skade under røgrøret, den er jo monteret på ydersiden af skorstenen jo.

Jeg ville evt. fugte mørtelen op, i med renselemmen, også tage den i brug.
Tak for svaret, Koluda.

Så er fyret atter kørende.
Valgte dog at lægge lidt rockwool på et par mursten i lysningen lige over renselemmen, men og efter at have inspiceret skorstenen efter fyret havde kørt i fem min var der ikke synderligt varmt i bunden af skorstenen.

VH
Var så lidt...
Du kan jo pendsle eller sprøjte lidt vand på mørtlen de første par dage.
Jep - det gør jeg.

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis