Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kerry Ship har også nogle gode produkter til meget rimelige priser, de har eks. et solcelle panel lige nu der yder 55w v/ 12 volt til lidt under 1400,00 kr.
Jeg købte et 55W solpanel inklusiv en laderegulator og forsendelse fra Tyskland via eBay for 772 kr, her for en måned siden. Det hele helt nyt.

De er nu monteret på ruftaget mellem mast og sprayhood og virker fremragende! De sidder i egen ramme og er spændt fast, så de kan tages af, hvis båden skal op til vinter. De fylder ikke hele ruftaget, så jeg kan sagtens gå deroppe ude i siderne.

I almindelig dansk gråvejr lader de også, og I solskin kan de drive både selvstyrer og instrumenter, og når vi ikke sejler holder det batterierne fuldt opladede.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jakob

Det lyder som om du virkelig har fundet et godt tilbud - jeg håber at der er flere som kan fortælle om deres erfaring.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg syntes ikke altid pris og ydeevne passer sammen.
Jeg kørte nogle år med en solcelleventilator fra Biltema til små 300 kr.. og båden var altid tør nu har jeg en næsten magen til.. Men luksusudgaven fra en bådbutik. den kostede 1195 kr og skulle også lade op den kører om natten.. Men nu er båden næsten altid klam.. så det bliver slet ikke skiftet så meget luft ud nu som før...


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

For at få en rimelig batterilevetid, ved man jo, at der helst skal lades op til ca. 14 V, det sker så ikke her.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Ja det er jo den slags detaljer, som det er interessant at blive klogere på.
Men det må jo være bedre at akkumulator faktisk holder en spænding på 12,3-12,7 ved hjælp af solcellen når vi ikke sejler, og så bliver fuldt opladet når man sejler en tur, end at den står og taber spænding til under 12 V en gang imellem.

Ja - det er min logik, men der er måske andre meninger?

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja jeg er ikke ekspert, en her inde er måske. Det kan være lidt svært at finde ud af, men som jeg læste det et sted, så er også en ladestrøm under de der 14 V , medvirkende til sulfatering. Som jeg forstod det, er en alm. ladning fra motor ikke i stand til at regenerere batteriet, som en moderne lader skulle kunne. Men som sagt min viden er begrænset, til noget jeg læste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ham her ved virkelig meget om det - og skriver så det kan forstås:

http://www.kjoeller.com/info/batteritips.htm - her står der:
Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %, det vil sige, hvis spænding måles under 12,4 V eller væskens (syrens) vægtfylde er under 1,22, skal batteriet lades.
Det er meget svært at male præcist. og batteriet må ikke have været opladet eller i brug det sidste døgns tid. Batterier skal lades med ca. 14 V, bedst 14,4 Volt.
Fuldt opladet er der ca.12,7 V på batteriet, og syremåleren maler vægtfylden til 1,24-1,28. Under 10,2 V eller 1,1-1,0 i vægtfylde er batteriet maske »dødt«.

Min egen tommelfingerregel er at akkumulatoren får bedst levetid, hvis det bliver helt afladet så få gange som muligt - og det skal helst også være fuldt opladet det meste af tiden. I det virkelige liv så smutter det ind imellem - det er der ikke noget at gøre ved.

Her står der også lidt:
http://ing.dk/debat/1341

og der er flere andre tråde om opladning af blyakku på dette forum:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/90390

Ja - det er lidt af en videnskab, for der kan også være forskel på, hvordan man skal behandle et gel-batteri og et alm. batteri - osv osv

Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.

Ja der kommer så tvivlen ind, "SKAL LADES MED CA. 14V" , hvad sker der så, når man lader med 12 ?
Det er IKKE en kritik af dit system, men jeg ville gerne vide noget mere konkret.

Det undrer mig en del, at man kan tilslutte et fuldt opladet batteri med en høj spænding til en ureguleret forsyning med en lavere spænding.

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også