Støttemur af brosten?

Jeg skal have lavet et rundt højbed i min have, og overvejer om man kan bruge portugiske brosten (15x16x21cm) til dette. Bedkanten er ca. ½ meter over græsset, og jeg vil derfor skulle bygge 4 sten i højden. Men er stenene for uregelmæssige til dette formål?

Det skal vel også "limes" sammen for at holde. Skal man bruge almindelig mørtel til dette, og vil der blive en synlig "fuge" mellem stenene?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan lime dem med PU trælim som dette: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4863&n=10 (og det er ikke en vittighed).

Hvis stenene er sugende så giv dem en pift vand med en dispenser så de fugtes ganske let, inden limen påføres. Det er nemlig fugt, der får limen til at hærde. Brug handsker, få du PU limen på fingrene er det ikke let af få af igen (skal faktisk slides af).

Har selv i foråret lavet en bedkant med herregårds-kantsten. De er limet med PU-limen og ikke til at rykke fra hinanden.

En fordel i forhold til mørten, er at du ikke får mørtel ud af "fugerne", så stenen skæmmes af mørtlen. Og så er det MEGET lettere at arbejde med. Du lægger bare et par tynde streget lim, der hvor stenen skal fæste mod hinanden. Læg ikke stregen for tæt på kanten for limens skummer op.

Prøv evt. at lime et par sten først og se om det binder på stenen. Det hærder hurtigt vel ½-1 time.

Portugiser kan godt være lidt træls at lave mur med, de kræver en del sortering.
Nu ved jeg ikke om det er mange meter løbene mur, men vi plejer aldrig droppe sorteringen. Så det er bare med at havde fat i hver sten og sorter dem i stakker efter tykkelse. På den måde ender du med at havde alle de ukurante sorterede fra til bundskiftet.
Derefter skal du bare tør sætte hvert skifte før du limer det.

Også lige med hvad du skal bruge. Jeg har hørt og set mange mærkelige ting brugt til opsætning at mure, f.eks. dobbeltklæbende tape i USA. Men pu-lim, den var ny, og jeg har mine tvivler om hvor godt det holder i frost. Så jeg ville nok holde til hvad nok samtlige af mine kolleger i Danmark bruger, nemlig flisklæb til udendørs brug.

Håber du kan bruge det til noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis