Overligger nødvendig?

Som et kommende projekt, vil jeg gerne have åbnet op mellem 2 stuer. Længden på åbningen vil blive 2,1m (se foto med sofa, der er er blåt kryds på væggen) gående mod højre.
Vi taler om den længdegående midtervæg, som er en sten tyk og som bærer/støtter loftsbjælkerne. Der er knap 2 meter mellem hvert bjælke. De ligger lige indenfor og på hver side af den ønsket åbning. Væggen er ikke gennemgående til loftet.

Murene. der evt. skal bærer en overligger, vil være 2 modsatgående vinkelvægge. På den venstre side af krydset er der en indbygget skorsten (der er sat isokerne i). 

Hvis jeg beholder murværket til under 2 bjælker (dette giver en lidt mindre åbning), behøves der så en overligger? 

Grunden til at jeg gerne vil åbne helt op til vinklen med skorstenen er, at der skal stå en bioovn/masseoven/brændeovn der (på foto med kommode og radiator til højre) og pga. estikken.

Jeg spørger mest for at få en ide om projektets omfang, for jeg vil selvfølgelig få en fagmand med, når det går igang




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ligger en bjælke henover hullet så skal der benyttes overligger ja, hvis der skal være mur henover hullet skal der også benyttes overligger ja.

Eneste tilfælde hvor der ikke skal benyttes overlægger, er vis hullet skal gå helt til loftet, og der ikke er bjælker henover hullet.
Lige nu har jeg kun undersøgt oppefra, gennem et par borehuller i loftsgulvet og et par sonder, og der føles det som om den eksisterende mur over døren, stopper lige over loftet og så er der ellers 15 cm hulrum uden isolering.
Så hvis jeg forstår dig ret, udfra disse oplysninger, så kan jeg undvære overligger, hvis jeg lader muren stå til og med loftsbjælkerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, så længe muren stadig går helt helt op i begge sider, og fjernes hen over hullet, så er der ingen problemer i det.
mange tak :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis