Forskalling og langt mellem hanebånd

Jeg står og skal sætte nye gipslofter op i et ældre hus fra 1900.

Hanebåndene ligger sådan let fordelt, nogle er der ca 100cm mellem og helt op til 150cm.

Hvad skal jeg bruge af forskalling ??

Jeg har tænkt lidt på 38 X 73 taglægter med 30cm afstand og 120cm gipsplader, eller er jeg helt hen i vejret ??

Ser frem til at hører fra jer.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
45 x 45 mm forskalling ville være bedre end 38 x73
På hvad måde bedre?

Styrkemæssigt er 38x73mm - på fladen - stærkere end 45x45mm.

Hvis der er plads så tror jeg egentlig at 38x73 - på højkant - pr. 400 mm er det helt rigtige. Det passer osse med 75 mm isolering. Ca.
Men hvis du ikke kan ramme med pladesamlingerne på 45mm så går det jo nok ikke med de 38mm. :o)
Skrevet af hpox på 17 sep 2011 22:36
På hvad måde bedre?

Styrkemæssigt er 38x73mm - på fladen - stærkere end 45x45mm.

Hvis der er plads så tror jeg egentlig at 38x73 - på højkant - pr. 400 mm er det helt rigtige. Det passer osse med 75 mm isolering. Ca.

Taglægter svinger meget i dimensionerne, så er ikke lige velegnet til formålet.

Skal det være 70mm, så kunne man benytte 45 x 70mm regler, og det passer til 70mm isoleringen....

Men prismæssigt er det nok næsten det samme at benytte 45 x 95mm regler til formålet.
Annonce
Synte ikke jeg pt har fået noget konkret svar.

Altså normalt vælger man jo 100mm bredt forskalling og så støder hver gipsplade 50mm ind på brættet hvor de skrues.

45 X 45 giver jo kun 22,5mm til hver plade og så er der jo dårligt nok plads til at skrue ??
Man benytter normalt 45x45 forskalling til gipslofter, hvor damspærre lægges 45mm inde i konstruktionen.

Det gælder selvfølgelig om at være omhyggelig når man sætter forskallingen op, da det hurtigt render når man kun har 22mm til hver plade på forskallingen, men det kan sagtens lade sig gøre.

Det er jo det samme med gipsvægge, opbygget med stålregler, her har man under 40mm at samle pladerne på.

Altså min første tanke var faktisk at forskalle med 45x95 reglar men kunne så se at prisforskellen var ret kraftig hvis jeg tog nogle 38x73 istedet.

Jeg kan ikke rigtigt inde ud af om i mener at 38x73 ikke er kraftigt nok ?

Jeg tror jeg vil løbe ind i nogle problemer med 45x45 at jeg ikke har fået dem sat korrekt. og så mener jeg også at have læst at montere man tykkere end 40mm forskalling, går det ind under regler for nedsænket loft bla bla ...
Skrevet af CHAPY på 18 sep 2011 08:50
Altså min første tanke var faktisk at forskalle med 45x95 reglar men kunne så se at prisforskellen var ret kraftig hvis jeg tog nogle 38x73 istedet.
Ja, selvfølgelig er regler dyrere end lægter, der er jo m3 træ, også er reglerne også høvlet til samme dimension, en ret vigtigt ting i forbindelse med lofter og vægge, hvis man ønsker et helt rette og jævne lofter og vægge.

Skrevet af CHAPY på 18 sep 2011 08:50

Jeg kan ikke rigtigt inde ud af om i mener at 38x73 ikke er kraftigt nok ?
Altså 38 x 73 på fladen kan ikke spænde over 150cm, uden der måske vil forekomme nedbøjning over tiden.

Skrevet af CHAPY på 18 sep 2011 08:50

Jeg tror jeg vil løbe ind i nogle problemer med 45x45 at jeg ikke har fået dem sat korrekt. og så mener jeg også at have læst at montere man tykkere end 40mm forskalling, går det ind under regler for nedsænket loft bla bla ...

Ja, du skal selvfølgelig sørge for at isolere mellem dine forskallinger, hvis du benytter over 25mm forskalling, for at overholde brandkravene.
Kravet om max. 25 mm afstand gælder ikke 13mm gipsplader, (kun 16 /(19)mm profilloftbrædder)
Jeg ved ikke hvor grænsen går ved nedhængte lofter!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis