Kælderrenovering/understøbning

Hej alle.

Jeg ved der er mange indlæg om emnet, men efter at have læst mange timer, har jeg stadigvæk et par spørgsmål og kunne i det hele taget godt bruge en smugle feedback da det er noget af en mundfuld jeg skal til at i gang med.

Mit hus er bygget i 1948 med en sokkel der stopper ca. 30cm under ok. beton gulv. Højden i kælderen er god, men i forbindelse med at jeg vil lave gulvvarme og forhåbentlig få bugt med fugten og kælderfornemmelsen. Jeg agter at understøbe både indvendige og udvendige vægge ca 50cm for at få plads til 300mm isolering og 8-10cm gulvvarme og klaplag.

Spørgsmålene:

1. Findes der et færdig produkt af en særlig beton der er god til at stoppe fugten, eller er det smartere og billigere selv at lave en blanding?

2. Ville det være en ide at glatte den ny beton og montere asfaltpap inden men stopper med expanderende?

3. Expanderende beton. Fås det som færdigt produkt, eller er det pulver man tilsætter i sin egen blanding?

4. Er der sider i den form man laver til støbningen? Eller støber man bare mod jord og renser siderne inden man støber næste meter?

Håber der er nogen der gider give lidt af deres viden

Venlig hilsen Jakob

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med beton mener det du vil bruge til understøbning:

Så er beton med en vis styrke, mener det er 30 Mp/m3 vandtæt i sig selv.
Problemet er at der opstår en masse fuger når man understøber. F.eks. kan du ikke støbe helt op under eksisterende fundamentsunderside. Der vil blive en fuge som skal usfyldes med ekspanderende mørtel.

Der findes ikke ekspanderende beton, men derimod ekspaderende mørtel som sagt.

Det skal siges at jeg ikke har så meget forstand på understøbning af kældervægge. Men der bliver en masse støbeskel der skal være tætte.

Men jeg kunne formodentlig heller aldrig finde på at gøre det. Ved ydervæggene i hvert fald. Hvis rumhøjden iøvrigt var OK.

Hvis du er sikker på at du har 30 cm fra gulvoverside til UK. fundament så er der rigeligt plads til 100 mm armeret betondæk, (ikke klaplag) + 200 mm isolering. Ca. 1 meter fra ydervæggene kan du lægge 300 mm isolering hvis du føler for det.

Kun bærende skillevægge understøbes. Resten bankes ned og genopføres.

Tak for den hurtige respons hpox.

Jeg forstår det sådan at du ville grave ned til underkant sokkel, og ikke have bekymringer ved "kun" at lade isoleringen og selve dækket udgøre den "indvendige støtte" til væggene?


Jeg er imidlertid noget tøvende over hvilke konsekvenser det vil have ved ikke at overholde reglerne for hvor meget isolering der bør være under gulvvarmen. Jeg ved godt det ikke ligefrem er politiet der dukker op og arresterer en, men i en situation hvor jeg en dag skal sælge huset, vil det så blive et problem?






Venlig hilsen Jakob

Hvis det er det eksisterende gulvklaplag der holder væggen på plads så går det jo ikke.
Men at understøbe 50 cm går så slet ikke.
Når man understøber på den måde som du vil står det eksisterende fundament reelt bare oven på en betonklods.
Men normalt er det heller ikke noget problem.

Jeg skal understrege at du er i den dyre ende af huset - hvis noget går galt. Sætningsskader eller det der er værre!!!

Der skelnes ikke i bygningsreglementet, BR10, mellem gulve med og uden gulvvarme. '
Og det er korrekt at du kravet i dit tilfælde er 0,12 W/m2K, svarende til 250 mm flamingo, f.eks.

Jeg ville ikke være bleg for at nøjes med f.eks. 200 mm langs væggen og 300mm i resten af gulvet.
Det ville iøvrigt osse være i fuld overensstemmelse med BR10 idet kravet på de 0,12 gælder for gulvet som helhed.
Kravet til "mindste isolering" vil osse være overholdt. Som er ca. 120 - 150 mm flamingo.

Hvis du er i det mindste tvivl om dine kældervægges stabilitet skal du indhente kvalificeret rådgivning inden du går igang.






 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis