Afstand omkring brændeovns rør

Hej,

Jeg et værksted som støder op til mit bryggers. Væggen der imellem er blot en enstens væg uden isolering. Så jeg vil ude i værkstedet opføre en 150mm væg med isolering i.

Ude i værkstedet har jeg en brændeovn som står op af væggen, så denne skal flyttes lidt længere ind i værkstedet.

Men hvad med afstanden omkring aftræksrøret som jo skal gå ind igennem min nye væg og ind i skorstenen som sjovt nok står i bryggerset.

1. Må jeg isolere helt op til stålrøret fra brændeovnen med Rockwool?
2. Skal jeg sætte en gipsplade på bag ved brændeovnen, også kan jeg have OSB plader på resten af væggen?

Jesper Pedersen

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med aftræksrør mener dit røgrør/uisolerede stålrør, må der ikke isoleres op ad dette, også derfor man altid har det isolerede rør neden for loftet(min22cm hvis jeg husker rigtig) og husk så lige på at overholde min afstand til brandbare bygningsdele fra din brændeovn, og her hjælper en gipsplade ingen ting. Men ellers prøv at ringe til din skorstensfejer han kan forklarere dig reglerne.
Jeg har snakket med mit lokale pejsecenter, og de kom med følgende melding:

Så længe røgrøret er min 2mm tyk, så må jeg godt isolere opad det med rockwool da det ikke er brandbart.
Beklædningen på væggen skal være farmacell plader.

Men tager lige kontakt til min skorstens fejer i morgen for at være helt sikker..

Jesper Pedersen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis