Linoleum på borpladen uden lister - hvordan?

Jeg vil gerne lave en plade til et spisebord. Det skal være en krydsfiner af birk med en linoleumsbelægning. Jeg vil ikke have lister på pladen og jeg vil gerne have linoleums-kanten skal være fræset. I kan sleder som er en plade et eksempel på begge dele på de vedhæftede billeder som er en plade jeg så i et forretningsvindue.

Ingen jeg har talt med føler sig sikker når jeg spørger hvordan man skal gøre dt. De er i tvivl om man kan fræse i linoleum og siger at der under linoleumet er en måtte med nogle tråde, som de mener at man vil kunne se.

På billederne fungere det. Er der nogle som kan hjælpe mig med hvordan jeg løser de to problemer, inden jeg kaster mig ud i det?

På forhånd tak,
Michael
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er intet billede ved dit indlæg...
Tak
Det skulle der gerne være nu.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her


Tak
Det skulle der gerne være nu (det var et problem med Firefox)

Det er alt for tynd til at være alm. linoleum, så være noget der produceres til at beklæde med.
Er det ikke den slags 2-mm linoleum som man normalt bruger til borde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det ligner linoleum til at beklæde med.
Du kan sagtens fræse i det med almindelige jern til overfræseren, du skal bare skrue ned for omdrejningerne.

Når du har limet linolium´et fast på pladen skal du skære kanten af linolium´et så der kun stikker 3-4mm udover pladen så bliver det nemmere at fræse glat med kanten.

Du skal huske at lægge en masonit plade eller ligende over linolium´en når du arbejder på den, for den er meget sart og for nemt ridser.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Det linoleum der er vist på billedet er gulvlinoleum. Måske 4-6 mm tykt.

Du kan fint lime linoleum på en birkekrydsfineerplade og save den til i rette størrelse efterfølgende. (Helst på stationær rundsav).

Og efterfølgende lave affasningen med en overfræser. Monteret med jern med hjul.

Fasen på billedet er iøvrigt ikke særlig pæn. (Måske bevidst dog). Ihvertfald er den ikke poleret efterfølgende. :o)

Linoleum er et homogent materiale, (bortset fra evt. væv) og kan slibes og poleres til blank overflade.
Mon ikke det er en desk- top linolium? I så fald er den 2mm tyk.

Iøvrigt en bedre fremgangsmåde at skære af størelse efter den er limet på.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Jo, tror også det er en 2mm linolium, skulle det være en 4-6mm linolium så skulle den plade jo være 40-50mm høj.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også