Linoleum på borpladen uden lister - hvordan?

Jeg vil gerne lave en plade til et spisebord. Det skal være en krydsfiner af birk med en linoleumsbelægning. Jeg vil ikke have lister på pladen og jeg vil gerne have linoleums-kanten skal være fræset. I kan sleder som er en plade et eksempel på begge dele på de vedhæftede billeder som er en plade jeg så i et forretningsvindue.

Ingen jeg har talt med føler sig sikker når jeg spørger hvordan man skal gøre dt. De er i tvivl om man kan fræse i linoleum og siger at der under linoleumet er en måtte med nogle tråde, som de mener at man vil kunne se.

På billederne fungere det. Er der nogle som kan hjælpe mig med hvordan jeg løser de to problemer, inden jeg kaster mig ud i det?

På forhånd tak,
Michael
Jeg vil gerne lave en plade til et spisebord. Det... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
27 eller 30 mm tyk om jeg ikke tæller meget fejl.

Linoleumen er 3 mm tyk - så da.
Tak fo svarene!

Dejligt at i siger der skan fræses i linoleum.
Så bliver der også foreslået, at jeg limer linoleum på pladen og så skære den til bagefter. Hvilken slags sav foreslår i at jeg skære den til med?

Jeg havde ellers bare tænkt mig at skære pladen, lime linoleum på og så skære det resterende linoleum væk med en hobbykniv.

Til sidst, hvordan  så med at jeg fik fortalt, at de små tråde som ligge i bunden af linoleumspladen kunne ende med at blive synlige? Det gør de jo ikke på de vedhæftede billeder. Nogle ideer om hvordan man undgår det?

VH Michael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du pudser kanten med sandpapir til sidst, der bliver kun en tynd sort streg der næsten ikke er synlig tilbage.

Du kan ane den på dine billeder.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Det er langt nemmere at skære pladen efter pålimningen af linoleum.
På en stationær sav, som sagt, eller i hvertfald en sav der saver fra oven af linoleumen og nedad.

Du skal være meget omhyggelig med at udlægge et jævnt limlag, måske gulvkontaktlim. Og sikre dig at der er 100 % kontakt mellem plade og linoleum.
Faktisk kan det anbefales at lade et finerfirma, (Finercentralen hedder de her i byen), lave limningen for dig.

Jeg er måske lidt uerfaren, men jeg kan ikke ane kanten på billedet. Men altså, du siger at hvis man sliber efter med sandpapir, så kan man få samme resultat som på billedet? Det lyder jo overkommeligt.

Mht. Finercentralen, så foreslår du at det er dem der limer linoleumen på ikke?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, der findes et firma her i byen, (Århus), som hedder Finercentralen. Og sidst limede de linoleum på en plade på ca. 1 m2 - for en hund .
Hvad det hedder og koster i dit pastorat ved jeg ikke jo.

Jeg kan nu heller ikke ane no'en synlige spor af lærred no'en steder. Men det kræver "gefül!" at lave den fas!!!
Ved godt at trådstarter har besluttet sig for linoleum.......

Jeg forstår det bare ikke - linolium er blødt og meget modtagelig for småridser - som ses meget tydeligt........

En væsentlig mere robust overflade kan laves af melamin - som kan fås nøjagtigt som du ønsker den ( farve, mønster m.m )

Ved så ikke om det er dyrere end linoleum - det er det nok.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg skal undlade at kommenterer din trang til plastvare.

Men linoleum er et homogent materiale og kan bearbejdes på samme måde som træ og stål!
Herunder bortfjernelse af smårisser!
Skrevet af hpox på 18 sep 2011 14:31
Jeg skal undlade at kommenterer din trang til plastvare.

Men linoleum er et homogent materiale og kan bearbejdes på samme måde som træ og stål!
Herunder bortfjernelse af smårisser!

Trang til plast - hvor får du den ide fra - det må være det laminatgulv, jeg har lagt i et enkelt rum i huset.

For generelt er jeg til naturmaterialer - som du i øvrigt godt ved.

Kender åbenbart for lidt til linoleum - troede det var en eller anden form for kunstigt fremstillet - ellers havde jeg ikke foreslået plast

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan lime med alm hvid snedkerlim og rulle det på med en malerrulle og så lægge pres med en plade og noget tungt oven på.

Det er en større sag at fjerne små ridser, så det er bedst at undgå at lave dem

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også