understøbning af sokkel i kælder

Hej.

Jeg har en garage i kælderen, i mit 2 plans hus. Kælderen er i fuld højde i den ene side hvor garageporten sidder i. Jeg skal have lavet denne garage til en del af beboelsen og støbt nyt gulv, selvfølgeligt med isolering og gulvvarme.

Bagvæggen er 5 m. Jeg har nu banket gulvet op. Fra overkanten af jorden til bunden af soklen er der ca 25 cm.
 
Jeg vil gerne have 300mm isolering i gulvet. Der hvor jordhøjden er nu, kommer til at svare til overkanten af isoleringen. Dvs. at jeg skal have gravet 35 - 40 cm jord af for at få plads til isoleringen. Det gør at jeg kommer ca 15 - 20 cm under bunden af soklen.

Jeg har langs de 5M væg lavet 6 punkter på ca. 50 cm. bredde. De går ind under soklen og op omkring soklen og støtter den. Punkterne stikker ca 70 - 80 cm under aktuel jordhøjde og dermed ca. 35 - 40 cm under sluthøjden efter at jeg har gravet jorden væk.

Det efterlader i alt 2m. fordelt på 7 punkter langs de 5m væg som ikke er understøttet. i begge ender af væggen er en væg på tværs af bagvæggen. 

Er der nogen som kan bekræftige at min understøbning/støtte er nok til at jeg tør grave jorden væk og isolere, med derefter støbning af gulv?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke nogen bekræftigelse ubeset - jo naturligvis.

Nu har du jo allerede lavet forberedelserne.
Men ellers ville jeg helt droppe den understøbning. Istedet nøjes med et tyndere lag isolering langs ydervæggen og tidligst en meter inde i rummet op på de 20-30 cm isoleringstykkelse.

Fordi varmetanet gennem et kælder gulv et par meter under jorden er meget beskedent.
Tak for svaret.

Det er en god idé og ikke den bedste mulighed, når nu det er et ældre hus. har tænkt den mulighed, og ender nok med at det er det jeg gør.

Takker... :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis