Montering af søjle/stolpe

Hej derude,

I min nye fuldmurede garage skal jeg have oplagt en 140*140 HEB i ca. 7 meters længde.

Mit spørgsmål er hvad man bruger som søjle/stolpe at lægge HEB´en på - søjlen/stolpen skal i hulmuren. Hvilken fangmand får man til at fastgøre søjlen/stolpen i hulmuren?

Hilsen TBR

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad består dine vægge af da, siden denne ikke kan tage lasten fra den bjælke ?
Skrevet af Koludabyg på 16 sep 2011 14:47
Hvad består dine vægge af da, siden denne ikke kan tage lasten fra den bjælke ?

Mine indervægge er mursten til vandskuring. HEB bjælken er ca. 8,5m lang og skal ligge på langs med garagen.

I mod bjælken ligger fra hver side skal liogge Planja 70 ståltrapez plader i ca. 375cm spænd fra begge sider. På trapezpladerne ligger dampspærre og 100mm Rockwool stålunderlag energi. Så kiler og 2 lag tagpap.

Men vil vil det være ok at lægge HEB´ben ind på indervæggene uden søjle i hver ende?

Hilsen Torben

Ja, jeg ville da bare lade den ligge af på indervæggen så.
På langs og tværs?

Er din garage måske med 2 porte og skal bjælken ligge på den murede vange immellem portene?

Bjælken er iøvrigt vokset 1½ meter på et døgn. :o)

Der kommer ganske stor last på de vægge og de måske nok holde? Og der skal sikres mod knusning i vederlagene.

Men er du sikker på at din garage overhovedet er stabil for vindpåvirkning?
Skrevet af Koludabyg på 18 sep 2011 12:24
Ja, jeg ville da bare lade den ligge af på indervæggen så.

Jeg har ikke fået efterberegnet on HEB´ben (140*140) 8,5m lang er kraftig nok til at bære mine Planja 70 m.v. - især når det måtte komme sne. Der er tale om fladt tag. Kan den det mon?

Hilsen Torben

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis