skille relæ - landstrøm

Så blev det min tur  til igen at få lidt hjælp.

Jeg er helt med på hvordan og hvorfor man bruger et skille relæ mellem batterier, men sådan et relæ er jo altid monteret så generator lader alle  batterier men du kan ikke stjæle strøm fra startbatteri når motor er stoppet.

På min båd er der 2 ladekredse, altså ingen skille relæ - når vi så er tilsluttet 220V i havn, er der automatisk lader til brugsbatteri men jeg skal selv omstille hvis jeg lige vil være sikker på at startbatteri er opladet, det er så her jeg tænker på at montere et skillerelæ men er i tvivl om det vil ødelægge noget.

Så her kommer spørgsmålet, vil et skillerelæ monteret sammen med en CTEK lader - kunne skade noget i forbindelse med 2 ladekredse fra motor ? og vil det virke ?

Jeg ved godt at det er en "dyr" løsning men jeg har et "deeb blue" relæ liggende.

God weekend til alle

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg monterede et skillerelæ, som starter på startbatteriet, og som lukker op til brugsbat. når de ca. 14v er nået, enten det er generator eller lader, der leverer ladestrømmen.

Startbatteriet var monteret, så der kun var strøm til det, motoren skulle bruge for at starte. Samt de tilhørende instrumenter og kontrollamper.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for info Lynæs, jeg kunne jo også bare montere det på den måde {:o) så behøver jeg ikke og tænker over om der er startstrøm

men det er fordi der er 2 ladekredse på generator, jeg tænker på om der kan ske noget - men når jeg kun forbinder relæ med CTEK/batterier bør der vel ikke kunne ødelægges noget.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

jeg købte mit her www.victron.dk pris ca. 600, men så får man også et spil kort med . Tag en snak med dem ang. 2 ladekredse. De er vældigt flinke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej til alle her

Der findes et specielt micro processor styret batteri skille relæ som bliver styret af spændingen på hovedbatteriet.
Det er indrettet sådan at når spændingen på hovedbatteriet når op på den krævede værdi lukker det op for det tilsluttede ekstra batteri og holder den forbindelse indtil spændingen på hovedbatteriet synker under den værdi, der ligger i relæet skiller den de to batterier fra hinanden igen.

Det bliver styret rent af batterispænding og behøver derfor ikke at blive tilsluttet ladelampe eller andre ting.Ydermere har det en ekstra klemme som kan tilsluttes f.eks. ledningen som aktiveret starteren og hvis det er gjort vil batterierne blive lagt sammen mens starteren kører og derefter adskildt igen indtil spændingen stiger op til den krævede værdi på hovedbatteriet.

Hvis man antager at startbatteriet er hovedbatteri og monterer sin landstiklader på dette vil ekstrabatteriet blive ladet også når spændingen på startbatteriet når op på den i relæet krævede værdi - smart ikke ??

Selve relæet kræver kun tilslutning til plus på begge batterier samt en stelforbindelse til hovedbatteriet - det findes i flere udgaver startende med et som kan håndtere 80 Amp. hvilker burde være nok til de fleste lystbåde !

Prisen i udsalg ligger på ca. 600-800 Kr.  incl. moms

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
det kræver så et kraftigt relæ, at forbinde de 2 batterier.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Du er meget overbevisende når du svarer så mange gange  

Men det er sådan at selve det micr. proces. styrede relæ er forsynet med to stk. 8m.m. tilslutnings bolte til de to batterikabler og det er rigeligt - man skal blot bruge tilpas kraftige kabler  35 kvadrat vil jeg foreslå til det så "sejler det bare for dig" som thansen siger

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja der skete ikke rigtigt noget, så jeg har nok trykket for mange gange. irriterende at man ikke kan slette det igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Gertsen

Hvis det fungere tilfredsstillende, som det er nu.
Kunne du jo montere en extra Ctek lader, som betjerner startbateriet.

Men ellers lyder Polobjørns, forslag jo også godt. (Kunne der komme et link på, til sådan et relæ?)


mvh jens


 


 

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis