maling af kolonihavehus inde + udluftning for at holde fugtfri

er der nogen der har erfaring med maling af træværk inde i et træhus

jeg har hørt at træværket først skal renses ned, så måske bruges noget til knasterne, derefter bruge grunder og så males

derudover kan I se i højre hjørne, der er en udluftningskanal. Bør disse stå åbne i denne fugtige tid, eller skal de lukkes til ?

hvad siger I ?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal selvfølgelig stå opnår det meste af året, jo køligere der bliver uden for, jo tørre bliver luften jo.
jeg synes det virker tørre inde efter jeg har lukket for udluftnings kanalerne, men kan det ikke skyldes den høje luftfugtighed som jo er i tiden, med al den regn ?

Jeg tænker de skal åbnes når det er koldt og tørt ude, og ikke som nu, hvor det regner konstant

er det skævt ?
Hvis du har varme på huset så ja, har du ikke så burde der ikke være den store forskel.

Generelt er udluftning af et hus der står tomt dog sundt, da luften ellers står meget stille i huset, og evt. fugt derved ophobes.
ok, tak for svaret

huser skal ikke opvarmes, så må hellere lade dem stå åbne

jeg har dog bestilt et luftsolvarme anlæg som dette:

http://www.solarmagic.dk/luftsolvarme/

dette anlæg bliver monteret med et solpanel på taget som skal drive en blæser når solen skinner
fra udestuen blæses luft ind i huset når solen skinner via en ventilationskanal

dette lufttryk som blæses ind, skulle fortrænge den fugtige luft inde, og firmaet siger at jeg skal lukke ventilationskanalerne ud til, for luften skal nok finde ud via utætheder

Derfor mon det stadig skal være lukkede eller åbne ventiler ?


Ja, blæseren vil danne overtryk, men der skal meget til for at presse luften ud, hvis huset ellers er tæt.

Er det ikke det, så skal det hele nok ventileres alligevel ja.
Annonce
det er faktisk ret tæt og godt isoleret, men døren ud til udestuen er nok ikke af den tætteste slags, så luften skal nok komme ud igen

jeg har talt med tidligere kunder som har købt dette anlæg, og de siger at indelugten er forsvundet. Dvs. udluftningskanalerne skal nok lukkes alligevel

har du ellers gode råd omkring maling af det træværk som du kan se på billedet ?
Det er der sikkert en maler herinde der ved mere om end en tømrermester.

Men jeg ville da vaske det ned med grundrens, herefter grunde det, også afsluttende maling.

Af lukke knasterne af med shellak er nok et flere dages projekt, så jeg ville nok se om ikke grunderen kan lukke det meste af det af, knasterne vil måske slå igennem alligevel.
ok, ja du maler selvfølgelig ikke så meget som maleren :-)

men du skal have mange tak for dine svar ellers

jeg tror jeg vil overveje at droppe den knast lak, for der er virkelig mange knaster
Måske helt undlade at male.

Hellere en ludbehandling som er mere transparant, altså så man kan se at det er træbrædder på væggen. Det vil osse gøre evt. harpiks udtræk mindre iøjnefaldende.

Endeligt bør di købe dig et hygrometer så du kan følge lidt med i fugtughedsprocenterne, indendørs.
Ja, et hygromester bør alle have... det koster ikke mange penge, også kan man selv følge med i hvor meget fugt man har i ens bolig, og om man får luftet nok ud.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også