gulvvarme fra 1976-hvor længe holder det?

Hej alle LDSér. 

Vi har meget kig på et hus og også budt på det , jeg går derfor nu allerede og prøver at regne på hvad det koster mig at skifte det gamle brune blomster badeværelse ud med nyt.

Huset har fjernvarme og det eneste rum som har gulvvarme er badeværelset som er gulvvarme fra 1976.

Mit spørgsmål er så:

Kan man på forhånd sige at der skal nye rør til inden for de næste par år , eller kan vi nøjes med at fjerne de gamle klinker og ligge nyt.

der jo en væsentlig pris forskel på om jeg skal til og grave de gamle rør op . 

Jeg ved fra min svigerfar som er tidligere murer at han siger at det bedst at grave det op og ligge nyt da de i 70érne brugte jernrør og man nu bruger plastik. meeenn ,, jeg vil nu gerne lige høre andres erfaringer her inde.

på forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
øj lii en tilføjelse.

i energimærkningen står der at gulve er er traditionelle terrændæk støbt i beton og isoleret med 50mm.

så skal der vel os ekstra isolering til hvis der skal nye rør?

Jeg kender ikke holdbarheden på de rør der ligger i gulvet nu, men skulle du banke det op, ville det være en god ide at isolere noget bedre. 50mm isolering i et gulv med gulvvarme er ikke meget. Jeg har 400mm i mine gulve med gulvvarme. Jo mere isolering du kan få plads til, jo bedre!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Antoniussen på 14 sep 2011 20:46
Hej alle LDSér. 

Vi har meget kig på et hus og også budt på det , jeg går derfor nu allerede og prøver at regne på hvad det koster mig at skifte det gamle brune blomster badeværelse ud med nyt.

Huset har fjernvarme og det eneste rum som har gulvvarme er badeværelset som er gulvvarme fra 1976.

Mit spørgsmål er så:

Kan man på forhånd sige at der skal nye rør til inden for de næste par år , eller kan vi nøjes med at fjerne de gamle klinker og ligge nyt.

der jo en væsentlig pris forskel på om jeg skal til og grave de gamle rør op . 

Jeg ved fra min svigerfar som er tidligere murer at han siger at det bedst at grave det op og ligge nyt da de i 70érne brugte jernrør og man nu bruger plastik. meeenn ,, jeg vil nu gerne lige høre andres erfaringer her inde.

på forhånd tak
Mit hus er fra 1960 og med gulvvarme i to rum. Gulvvarmen er lavet med kobberrør og virker stadig efter de 50 år det har været i funktion. At det skulle have været isoleret bedre er en anden sag. Hvis du alligevel skal lave noget om på gulvet, ville jeg lige tage hele omgangen og få isoleret gulvet, så får du bøvlet på engang, og så er det ovre.


fase
Det handler mest om sikkerhed.
Det er et spørgsmål om tid, som altid iøvrigt, hvornår de sorte, svejste og indstøbte rør lækker første gang.

Måske lækker de allerde, måske om 5 år, måske om 20 år osv.
Spørgsmålet er kun om du evt. har lyst til at lægge ny gulvvarme i dit renoverede badeværelse, bare undvære gulvvarme sammesteds, på et tidspunkt.
Og accepterer den pris det måtte koste.
Eller udlægge nye rør i forb. med reneoveringen hvor det vil koste et relativt beskedent beløb.
Eller satse på at der kommer en metode på markedet der renoverer eksisterende gulvvarmerør. På samme måde at man renoverer kloakrør efter No-Dig metoder.
Den vil nok nok heddde No-Hug-Up metoden. :o)
Nu ved jeg ikke hvor meget du kan lave selv, men da min forældre lavede deres badeværelse om for ca 6 år siden kunne de se en besparelse på ca. 1500 kr i året bare ved at gulvet blev isoleret bedre. Så tror den mere invistering du skal lave nu hvis du brækker det hele op er tjent rimlig hurtig hjem igen.
Annonce
Helt enig, op med gulvet, det er alt for dyrt at holde et gulv opvarmet med kun 50mm isolering.

Få det isoleret ordentligt, også med nye plast gulvvarme slanger, så er der både en besparelse på varmeregningen, men også en sikkerhed for at det holder tæt fremover.

Ved sådan en renovering, kan det ikke betale sig andet, også husk at skifte de gamle kloakrør ved samme lejlighed, som garantere er gamle betonrør eller støbejern.

okay , vi må hellere rive det hele op og ligge nye rør. tak for svarene

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis