Dampspærre

Hej forum

Jeg er igang med at lave mig et lille hobbyrum. Og af den grund er der blevet isoleret efter kunstens regler.

Men da jeg går ud idag og kigger op på min monterede dampspærre kan jeg til min store skræk se at der er vand i isoleringen.





Jeg var helt sikker på at det er fordi taget er utæt eller lignende, men nej. Jeg lavede hul i dampspærren og mærkede på den anden side af isoleringen og den var 100% tør.

Opbygningen.

ståltag - diffusionsåbent undertag - 100 mm isolering - dampspærre.

Hvordan pokker kan der så ligge vand i isoleringen?

Jeg vil jo ikke mene at det kan kondensere endnu selv om ude temperatur er 19 grader og inde temperatur er 17 grader. Kan det?

Jeg syntes da jeg har gjort det efter foreskrifterne.. eller hvad?

(det vil blive opvarmet med tiden)

Mvh Mærsk

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja.
Måske "sommerkondens" selv om det er et fænomen jeg kun har hørt om. Men i såfald burde isoleringen osse være våd. Tror jeg.

Var det kun et enkelt sted?
Det kan vel ikke udelukkes at utætheden er et helt andet sted og at vandet har løbet under isoleringen et stykke vej. At en skrue ikke er spændt ordentligt til osv?
Hvad er faldet ca.?

Ligger vindafdækningen på en sådan måde at kondens på undersiden af pladerne kan løbe ned i isoleringen? Eller sagt på en anden måde. Ligger vindafdækningen på langs, tværs, kan der løbe vand ind ved samlingerne og hvad er det i det hele taget for et materiale?
Det er flad tag med en ca 10% hældning. 

Det var 3 steder i alt.

Dampspærren ligger helt op til isoleringen, så vandet kan ikke være løbet..

Undertaget er en diffusionsåben banevare, med rigeligt overlæg, så vandet kan ikke komme ind den vej, altsåvia kondens fra ståltaget.. Men så burde isoleringen vel også være våd hele vejen igennem?? Undertaget ligger på langs, eller rettere sagt i den samme retning som ståltaget ligger..

Jeg fatter det ikke.. 

Mvh Mærsk

Men vi skal nok finde ud af det. (Og med "vI" mener jeg de andre. :o))
Men der var vel ikke blank vand på dampspærren.
Kun en våd plet på undersiden af isoleringen? (Det tager tid for vand at trænge igennem isoleringe)
Og hvor store var de pletter?
Og var de i samme afstand fra tagets højeste side f.eks.?
Eller er der tværgående samlinger i taget?
Eller har du nogle skruer der er ramt forbi lægterne?
Og er der aligevel nogle skruer der ikke er skruet stramt nok til?
Kan der løbe vand langs elledningerne?
Find selv på flere ? .o)





Nu har jeg været oppe og gå på taget..

Jeg har slet ikke lyst til at sige hvad jeg fandt, men jeg gør det alligevel..

Da jeg monterede ståltaget ramte jeg ved siden af en af lægterne.. i min naive tro på at jeg nok skulle huske at lappe undertag og ståltag undlod jeg at gøre mere ved det på tidspunktet.. alt går selvfølgelig i glemmebogen.

Jeg lukker og slukker og siger mange tak for hjælpen




Mvh Mærsk

Har lige en lille tilføjelse, der kan hvis du har tænkt dig i længere tid ikke at opvarmerummet ske fugt problemer når du har placeret dampspærren som du har, har ikke lige statestik over hvornår det bliver et problem.
Men der vil i perioder kunne blive koldere i dit hobbyrum end udenfor, altså det kan f.eks være en kold nat hvor efter solen står op. Her vil der være chance for at den varmeluft bliver kølet ned ved damspærrens kolde yderside. og dermed afsætter dug(fugt) som kan blive skadeligt over en længere periode. Dampspærren skal jo altid placeres på den varmeside, hvilket ikke er sikkert i et uopvarmetrum. Det gav nogle problemer ved sommerhuse inden man blev rigtigt opmærksomme på dette. Tror ikke det vil give problemer i en kort periode. Men overtid kan det, så ved ikke hvad fremtids udsigterne er med hensyn til opvarmning.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hej Peter

Tak for info.. Jeg havde godt hørt/læst om det du omtaler, men det er meningen det skal opvarmes med tiden.. ( om ca. 30 dage)

Jeg vil bare have det frostfrit, så en 18-20 grader ville jo være rart..

Mvh Mærsk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis