isolering af varmerør op på loftet

Hey Alle mine radiatorrør går genne loftet, og er kun isoleret med 2cm skum rundt omkring rørende, vil gerne isolere mere med hvid ikke helt hvad og hvordan jeg skal gøre det. Har tænkt at købe rockwool og bare lægge det oven på rørende, men hvid ikke om rockwool kan klare det varme rørende giver, så det ikke brænder? Evt. Hvor meget skal jeg isolere? Hvad vil i anbefale, der lægger ca. 30m rør på løftet Tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ole
Du bør som ern skriver bruge rørskåle. Der kan stort set ikke komme for meget isolering på dine rør, hvis de ligger i uopvarmetrum som jeg antager dit loftrum er. Der forholdsvis mange penge at spare for små midler i den forbindelse. Det ville også være en god ide at isolerer din pumpe osv. Da du ønsker varmen ude i radiatorerne.
Anlægget lyder ikke til at være helt nyt hvorfor det også kan være en ide at se efter ny pumpe som er A-mærket. Men det er kun en anbefaling hvis du har en gammel svend, der bruger en del W, forbruget står oftest på dem.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Btw. Får du ingen problemer med om Rockwool kan klare varmen, for det kan ikke brænde!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hey

Tak for svarene.

Rørende lægger som sagt i loftet som er uopvarmetrum, selve gasfyret lægger i opvarmetrum.

Jeg kender godt røreskålene, og der har allerede røreskål af skum som er lagt ved installation af rørende.

Jeg havde mere tænkt på noget som Rockwool FlexiBatts el. lign. og bare lægge dem oven på rørende, men spgs. er om det kan klare varmen fra rørende?

Peter: Arrh installationen er ikke helt gammel er fra 2003, men den gamle ejer af huset har sparet på isolering af rørende, og det er derfor jeg spørger om råd!!
Det kommer anpå hvad de flexibatts er lavet af Men hvis det er rockwool, skulle de ikke kunne brænde da de er lavet af sten. Men hvis du ligger isolering henover rørende, vil du jo stadig tabe lidt varme, ned af. Da rør har et varmetab i alle retninger. Ved ikke om det er fordi der ikke er plads til større skåle eller hvad ideen er. Du kan jo formentlig nok finde nogle rørskåle med en indvendig diameter der passer med den udvendige diameter på den isolering du har nu. Hvis det er problemet.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

rørende lægger nemlig allerede ovenpå noget isolering. og ja det er nemlig lidt svært at komme til og der er ikke den store arbejdsplads, ja havde tænkt mig at købe Rockwool flexibatts el. hvad der nu er på markedet hvor det vil være nemt at bare lægge dem hen over rørende.

Så det vil sige at hvis jeg køber rockwool, så er jeg sikker på at der ikke sker noget med dem, vedr. varme evt. brand
Rockwool kan ikke brænde. Fyr op i din grill og smid et stykke på - så er du overbevist.

Varmetab fra dine rør sker på 3 måder
1) Konvektion (luftskifte omkring dine rør)
2) Varmeledning (varmen ledes gennem fast materiale)
3) Varmestråling (der udsendes "lys" som indeholder energi - stik en jernstang i grillen 2 min og føl henover så kan du mærke varmen. Lad den ligge derinde længere tid og den lyser :-) )

Ad1) Konvektionen stopper du ved at luften ikke kan løbe langs dine rør. Isoleringsmaterialet skal ligge tæt ind til røret, men må ikke mases. En radiator virker ved hjælp af konvektionsprincippet - den kolde luft stiger op igennem radiatoren og bliver varmet op. Smid en dyne over radiatoren og du stopper denne konvektion.

Ad2) Dynen bliver nu varm på ydersiden. Varmen fra radiatoren ledes gennem dynen - altså varmeledning. Jo tykkere dyne jo mindre varme kommer der igennem. Dette er som at isolere dine rør, enten med rørskåle eller fx rockwool. Jo tykker jo bedre (men der er en øvre grænse for hvor tykkelsen ikke længere gøre nogen forskel).

Ad3) Varmestråling er stråling der går igennem rockwool og lign. der findes muligheder for at modvirke dette. Princippet kendes fra lavenergivinduer der har en tynd film der reflektere denne stråling tilbage i huset - nærmest som hvis du lyser med en lommelygte på et spejl. Jeg kender ikke så meget til denne form for rørisolering i huse.

Som udgangspunkt vil jeg vælge at fylde isolering ind under dine rør så der ikke er luft der kan strømme. Herefter vil jeg give den mindst 100 mm uld. Jeg har ikke nogen teoretisk beregning for hvornår man har opnået så meget reduktion i varmetabet at et lag mere ikke gør nogen forskel.

/Mulle



 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis