Akku skrue-boremaskine.

Hej LDS'er. Jeg søger råd til at købe min første skrue-boremaskine. Mit budget ligger i omkring de 1500kr. Jeg har bare på ingen måde forstand på boremaskiner. Jeg søger en god allround akku maskine. Den skal primært bruges inde i hjemmet til at hænge ting op i hjemmet. Men den må meget gerne ha kræfter til at borde i metal også. 

Jeg har kigget på denne her: Bosch bore-skruemaskine . Men igen, kan ikke se om den er god eller dårlig. Håber at få nogle gode råd



I stedet for at oprette to tråde, skriver jeg lige om en anden samme sted Det her er en akku skruemaskine " Bosch IXO IV ". Jeg roder en del med biler, så derfor er det rart at have en lille elektrisk skruetrækker sommetider Vil bare høre om der er et bedre alternativt i samme prislege ?

På forhånd tak for hjælpen

 Man kan ikke lave bil uden en hammer

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bing89.

Du spørger til noget, der nærmest er religion ;-) Blå Bosch, Makita, Hilti, Dewalt osv. Vi har vist hver vores favoritter.

Men jeg vil dog prøve at komme med enkelte kommentarer til den du linker til.

Det er fint at det er med Lithium batterier, da de ikke aflader og dermed altid er klar til brug. Jeg kan ikke se hvor hurtig laderen er. Den skal helst ikke bruge mere end en time på at oplade et batteri.

Jeg ville måske overveje at vælge en maskine med slag i - men det afhænger måske mest af hvad dine vægge er lavet af og om du har en god maskine på ledning.
Hvis du vælger en med slag, kunne man også gå op i 13mm borepatron. (Det er dog ikke ofte jeg haft behov for det, hvis jeg nu skal være helt ærlig).

Mht. til at bore i metal, tror jeg at det mest afhænger af at bruge det rigtige bor - altså et kvalitetsbor, men maskinens hastighed spiller også ind, og så naturligvis hvor tykt materiale du har tænkt dig at bore i.

Stor hilsen

Allan

Formålet med at undervise et barn, er at gøre det i stand til at klare sig uden sin lærer.     Elbert Hubbard

Jeg har en grøn Bosch 18 volt Li-on, den er ganske udmærket til det meste i hjemmet, den bore fint i metal op til 10mm.
Ulemper 1 timers lader, kun 1,5 ah (eller er det 1,3 ah+)
Men batterierne er billige...

Jeg har også en Makita bhp454, 18 volt 3,o ah, og 22 min. lader den er jo total overlegen på rå styrke, men er jo lidt tung til små opgaver.
Den bore uden problemer 13 mm i rustfri, og nok også mere.
At skære et M12 mm gevind, i en 12 mm tyk rustfri plade, klare den også, uden brok.
Desværre er prisen jo omkring 2600 kr.

Den Blå Bosch du linker til, synes jeg lyder som et rigtigt godt valg.

mvh jens

 


 


 


 

Den blå bosch du linker til synes jeg er en glimrende maskine, dog er batterierne kun på 1,3 amp, den fås med 3,0 amp batterier, men så er prisen også en del højere.

jeg købte selv en aeg i harald nyborg, den er med slag, der er litium batterier(dog kun på 1,5amp) og til en billig pris. kig evt her.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4333&n=10

Har selv bosch skrue maskine, og har aldrig været ude for at de skuffer.

Dog går jeg gerne skridtet videre  og køber festool eller makita fremfor bosch.
Tjek carl-ras.dk eller dorchdanola-netbutik.dk - de har altid gode tilbud
Man skal have for øje hvad den skal bruges til.

Selv købte jeg en Hitachi 14,4V med 2 stk 1,5 Ah Li-ion batterier på tilbud ved HN da jeg skulle lave cedertræsgavl i foråret. En fin handy maskine.

Satte 400 skruer i klemlisterne på en dag - det er nogle store gavle - 50m2 ialt.

Skiftede bare batteri når jeg alligevel var nede fra stigen/stilladset og løb ikke tør på noget tidspunkt. Den er også noget lettere end en med 3 Ah batteri.

Det var i påsken - nu har jeg senere bugt den til småopgaver, som den løser til UG.

Jeg afprøvede den første dag ved at drøne en 5x70 mm skrue i en bjælke - det gik nemt.

Jeg har så også en 30 år gammel Bosch med ledning - SB 420 hedder den vist - den klarer de få opgaver med slagboring i betonb - eller en lånt borehammer hvis det skal være voldsomt.

Jeg ville ikke give så mange penge for en hobbymaskine - min kostede ca. 849,- incl. 2 batterier.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Er enig med Eisoe, da der jo er forskel på om det er til hobby eller daglig arbejde.

Eisoe hvordan kører din Hitachi maskine så idag? Står nemlig selv og skal bruge en ny maskine.
Skrevet af Poppeshus på 19 sep 2011 12:10
Er enig med Eisoe, da der jo er forskel på om det er til hobby eller daglig arbejde.

Eisoe hvordan kører din Hitachi maskine så idag? Står nemlig selv og skal bruge en ny maskine.

Meget fint - som da jeg købte den.

Men som skrevet bruger jeg den jo også kun lidt - til småopgaver - og det klarer den til UG - støjer heller ikke meget - er let og rimeligt kraftig.

Den har også slagborefunktion som jeg kun har brugt få gange - i mursten eller letbeton, det klarer den fint.

Der er naturligvis også 2 hastigheder og momentindstilling med vist 10 eller 12 trin.

Jeg er i Polen i øjeblikket så kan ikke lige smutte ud og kigge efter


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kan godt se jeg nok skal ha en med slag i, så tror det bliver denne her

 Man kan ikke lave bil uden en hammer

Fin maskine, men den leveres kun med et batteri, til den pris.

Såvidt jeg husker, så jeg samme maskine i XL (prof) til 18-1900 kr. + moms

Men med to batterier...


(den prøvede de at prakke mig på, da jeg købte min Makita bhp454, jeg gav 1700 kr + moms, med et batteri, da jeg havde to stk. batterier i forvejen )

mvh jens


 

Mange tak for hjælpen Jens, den har været god

Lagde godt mærke til det ene batteri

 Man kan ikke lave bil uden en hammer

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis