tag på skur

jeg skal igang - inden vinter - med et skur på 7x5 m. Spørgsmålet er, om det er ansvarligt, at have spær på 6 meter (incl. udhæng) i frit hæng i 45x95. Der kommer undertag (dug) og stålplader. Fald 50 cm på de 5 meter. Da skuret skal ligge fri, har jeg mulighed for at lægge taget på "den lange led", hvor der kommer skillevæg v/ 4 meter, hvor man kan lægge af. Men det giver dælme et langt løb og en høj facade, hvis faldet skal være 1 pr. 50 cm

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er overhovedet ikke ansvarligt.

Med frit spænd på ca. 5 meter hvor mindre nedbøjning kan accepteres, skal det være min. 75 x 200 med max. 100cm c/c afstand, eller 50 x 200 / 63 x 175 med max. c/c afstand på 60 cm.

 
tak til jer begge. jeg havde en mistanke om, at det var for spinkelt. Det mente man dog ikke på trælasten.... Jeg ville ungå at lave spær med rygning af dovenskab. men nu må jeg vist til det..!

 

Mon ikke bygningen vil virke lidt forkert med fald på den lange led af bygningen...
Skrevet af Koludabyg på 13 sep 2011 13:48
Mon ikke bygningen vil virke lidt forkert med fald på den lange led af bygningen...

Hvorfor skal det da ligne alle de andres, kom nu over den Jantelov  René
Annonce
He he, det er nu ikke jantelov, men udseende af bygningen jeg er lidt bange for...
Det skyldes da også Janteloven, for du må helst ikke have noget der er anderledes end alle de andres. For så kunne "vi" jo forledes til at tro at du troede du var mere end andre.
Nej, det er mere at jeg ved hvordan det ser ud, og syntes ikke det er pænt, men derfor kan andre jo godt syntes anderledes.
jeg er udmærket klar over, at det er et åndsvagt format, jeg har udtænkt mig, en gavl på 7 meter? Hmmm - hvad så med en 25 gr. tagflade på 7 meter (hvis jeg laver rygning på langs)? Jeg tror løsningen må blive, at jeg laver ensidigt fald på den korte led og øger lofthøjden, så der bliver plads til et 200 mm spær, eller lægge et støttespær ind på tværs. Der skal også dør (211) og vinduer i, så det bliver ikke overvældende højt at se på. I forvejen har jeg bygget en carport med ensidigt fald og et brænde/cykelskur på 40 kvm med samme fald. Dog vil denne bygning komme til at ligge oppe ved vejen og kunne matche hus og værksted, der begge har 25 gr.

 

Jeg skal selv i foråret 2012 bygge et nyt brændeskur, det gamle der er bygget af eternitplader på en træramme, er alt træværket så råddent i så det efter hånden er med livet som indsats at gå ind i det.
Men jeg havde nu tænkt mig at købe sådan et færdigt prefabrikeret træhus med tag o.s.v. så det kun er selve soklen og gulvet jeg skal støbe.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis