regler før SBI-200 (vådrum)

Er der nogle der ved hvilke krav der var til vådrum, før SBI-200 blev publiceret i 2001?

Jeg har nemlig erfaret at der kun er 1 lag almindeligt gips bag fliserne i vores bruseniche, og så vidt jeg husker skal der 2 lags vådrumsgips på ifølge SBI-200

Jeg overvejer at melde det til ejerskifte forsikringen, men jeg vil gerne lige have tingene undersøgt ordentligt, så de ikke kan løbe om hjørner med mig!

Så hvis nu badeværelset f.eks. er opført i 1995, hvad gælder så? Er det stadig vådrumsgips der skulle være benyttet? eller ?

/ Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ingen konsekvenser har haft at der kun er et lag gips. Hvad er så problemet?
Problemet er at vi døjer lidt med dårlig indeklima på et værelse der ligger op til badeværelset. Derfor, var min tanke at når nu jeg kan se at konstruktionen på et punkt ikke er efter anvisningerne, så er det måske også tilfældet resten af vejen rundt.

Jeg opdagede "fejlkonstruktionen" da jeg har pillet et skab ud på badeværelset, og kan se konstruktionen ved et hjørne af brusekabinen.

/ Thomas
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/oversigt-over-endringer-i-forskrifter-om-vadrum/?searchterm=None

Der findes en stribe udgivelser fra Statens Byggeforsknings Institut. Ovennævnte er kun en af dem.

Prøv evt. at maile til SBI for at få lidt mere info.

Hej

Jeg mener at der var SBI 169 der blev afløst af By og Bygs Anvisning 200, men i bund og grund er det nok godkendelsen af gipspladerne både alm. gips og vådrumsgips der skal ses på.

Jeg mener at 1995 er et grænseområde med hensyn til udviklingen af vådrumsregler.
tak for linket hpox..

Hmm.. så skal jeg bare have fundet ud af om badeværelset er fra efter 1995, så gælder BR95 vel, og der må ikke bruges almindelige gipsplader mere..

Tror jeg hiver fat i skægget på forsikrings selskabet.. Der kan ikke ske noget ved det, andet end de nok kommer med en lang søforklaring..

/ Thomas
Hvis det er et parcelhus der er tale om, er det småhusreglementet der er gældende, og i 1995 er det BR-S 85 der er gældende indtil BR-S 98 trådte i kraft.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis