Ombygning af gammelt system

Hej

Jeg har et gammelt varme system uden akku' tank.

Jeg arbejder meget, så er ofte væk fra huset i 11 timer af gangen. Jeg har hørt at det ikke er godt når vi når til vinter eftersom det er en gammel Salamander fastbrændsels fyr.

Jeg vil derfor bygge en akkumuleringstank ind og har lavet dette lille skema som forslag.

Mit brugsvand varmes også af fyret og det er derfor nødvendigt for mig at jeg kan køre varmen uden om akkumuleringstanken i sommer ½ året

Som yderlig info kan jeg fortælle at jeg agter at fyre 2 gange om dagen.


Jeg vil meget gerne vide om min ide er helt hul i hovedet eller/ og hvad der skal laves om på

Jeg smutter på arbejde nu, så kan først svare i nat engang

MVH Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ideen er god nok men 500 liter i akku er ikke ret meget! Du skal nærmere op i noget der ligner 1500-2000 liter i stedet for.Hvis du har nogle flere data om huset som feks om det er godt eller dårligt isoleret hvor mange m2 skal der varmes op hvor mange bor i huset er der kar eller bruser-spa osv i huset skal jeg lige se lidt på talene så kan jeg hurtigt fortælle hvor stor akku tanken bør værre.
Du bør nok desuden tage og købe et ny kedel (men dog ikke en nødvendighed) da din gl salemander kun udnytter brændslet ca 40% 45% og en ny udnytter brændslet med omkring 90%. Nu ved jeg ikke hvilken type salemander du har men hvis der kun er tale om en af de gl type A 1,6m2(ca 20 kw men nok kun 12 kw effektivt ) så vil der gå uhyggelig lang tid inden du har varmet akkku tanken op da 12 kw ikke er ret meget(en ny er som regel på mellem 25-50kw med et meget større brændkammer =færre påfyldninger=mere komfort)
Det med at lukke akku tanken fra om sommer er ikke nødvendigt da du bare varmer akku tanken op også bliver varmen bare der til at du skal bruge den til for eksp varmt vand. på den måde behøves du måske kun at fyre engang hver uge.
på din tegning sidder expensions tanken over akku tanken det må den ikke!. Den skal sidde som det første efter kedelen på fremløbet og røret optil expensions tanken skal værre stigende hele vejen uden afluknings muligheder.Røret ned på returen må gerne værre der det er til frostsikring.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Hej

Huset er opført i 1928 og tilbygget til lidt over det dobbelte areal i 1992. I forbindelse med tilbygningen blevet der isoleret i den gamle bygnings del, så jeg regner med at det er en okay isolering huset har. Stue etagen er 140 kvm, 1. etage skal ikke varmes op (Aner ik hvad jeg skal bruge alt det plads til) Der er en bruseniche og ingen kar/spa (Alt for meget resurse spild!).

Ja det er den gamle type Salamander 1,6m2. Den er efter isoleret med original lir. Meeen er 40-45% ik sådan rimeligt lavt sat? Hvis det skulle passe (samme brænde i ny kedel vil jo stadigt give det samme tab til CO2 og aske) skulle "udgangs røgen" være over 650 grader varmt, med et strålings tab på 15-20%. Hvis du er "pro" af den ene eller anden art, har du også selv de formler der til at regne de ting ud, i dine gamle skole papirer. Den reelle effekt på et Salamander 1,6m2, der er efter isoleret, vil nærmere ligge omkring 70% HVIS! man magter at holde sod ude/nede. Men det er dælme også en hel del mere træ jeg skal bruge i Salamander'en (ca. 25% mere træ i forhold til en moderne gasogen)

Akku'tanken er som sådan ikke pga komfort men langt mere på grund af frostsikring. En af mine kamerater har en 3000L akku' men han var engang rejsemontør og var derfor væk fra huset i 4-5 dage af gangen. Hos ham var den 3000L tank nok til at når han kom hjem fredag aften var huset blevet kold (8-12 grader) alt efter hvor mange minus grader der havde været udenfor, dertil skal det nævnes at der endnu ikke er etableret læbælte mere end 40% rundt om ejendommen.

Er det så sådan her mit system skal se ud? Uden at jeg ved hvilken størrelse akku'tank jeg skal have endnu

MVH Jesper


en gl salemander kommer ikke op og har en virkningsgrad på 70%!lige meget om den så er helt blank poleret indvendig.Der er flere grunde til det dels fordi den ikke afbrænder røggassen særlig godt
Grunden til at du ikke ser særlig stor røg temp er pga fedt fyringen.hvis man nu antager at kedelen skulle udnytte alt sin effekt 100% som hvis du kobler akku tanken til vil opleve en røg temp på >400 grader og der vil være et temmelig stort varmetab fra kedelen.Det vil nok passe meget godt med et varmetab bare på kedelen på 10-15 %+alt det der ryger ud gennem skorsten.
Jeg har en kedel magen til din når at jeg har min kaloriferen tændt(kræver 100% ydelse af kedlen) når min røg temp opover 350 grader selv om der er to ekstra hold røgvendere i kedelen men så ryger der osse en enorm mængde træ i gennem kedlen.Jeg plejer så dog og bruge koks der ryger ca 75kg koks i døgnet
En ny kedel brænder ved hjælp af pyrolyse hvor at alt røggas bliver afbrændt ved en temp på ca 1250 grader hvor imod en gl salemander er en gennem forbrændings kedel hvor at der ikke opnås de temp der kan afbrænde røggassen.En salemander kedel er mest beregnet til afbrænding af kul og kos hvor der ikke udvikles røggas .Det er ikke unormalt at når folk skifter fra en salemander til en gasorgen at de spare ca 40-50 procent i brænde
Din tegning er bedre nu dog mangler et par pumper en shunt plus at du lige så godt kan fjerne de to rør der bypasser akku tanken.Da du lige så godt kan varme akku tanken op om sommer også bare trække varmen til varmvands beholder der fra om sommer.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
beregning af røgastabet kræver flere ting røggas temp røggassens indhold af co2 og temp af indsugnings temp osv
beregning af hvor stor en tank du skal have lander på en 1500 liters tank hvis du kun vil fyre 2 gange om dagen.
140m2/50w pr m2=7,5 kw i timen.Jeg har så et skema jeg går ind og aflæser i(skal lige se om jeg ikke kan finde det på nettet senerer)og der aflæser jeg 1500 liter hvis du nu vælger at fyre 3 gange i døgnet i stedet for to kan du nøjes med en tank på 1000 liter.
En anden god regel er at man plejer at sige at man skal ca 50 liter akku tank for hver indfyrede kw. for eksempel hvis man har en kedel med en indfyret effekt på 25 kw skal man have en tank på 1250 liter som minimum

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
okey så. Har brugt en masse tid på på at læse op på alt. Ved en rum temp. på´28, en røggas på 325, skorstens træk på 8 Pa, ved fyring med træ med 14,4% vandindhold, fremløb 80 retur 60 (akku'tank)----- Har en Salamander C en effektiv virkningrad på 58,8%. Det er vel at mærke ikke en teoretisk beregning, men en såkaldt felt-test 

Læs selv op på det hvis du ikke tror mig. Den anden formel jeg kan er ikke nær så præsis, men jeg har da selvfølgelig inkluderet rum temp. (indsugnings temp.) CO2 indhold og aske+strålings tab. Jeg skrev også lige en enkel sætning og rum temp + CO2 og aske.


Min kammerat ligger inde med en gasogen kedel, som han gerne vil af med. MEN den er bare på 32 kw (med en virkningsgrad på 89% ifølge papirene), da han (som nævnt tidligere) brugte den til at varme hans hus + 3000L akku'. Jeg er derfor næsten sikker på at den er total overkill til mit lille hus. Der er en anden makker der ligger inde med en 1200L akku' som han også gerne vil af med.

Vil det være den løsning jeg skal gå efter i stedet for??? Det synes jeg ihverfald der passer bedre på det du siger du vil have mig til at gøre ved tegningen, også kan jeg jo også varme huset + brugsvand hurtigt op?
Annonce
(slettet af bruger)

Admin du må gerne fjerne denne komentar
jep det vil være en rigtig god løsning med en gasogen kedel og en akuu tank.Der sker ikke noget ved at du har en stor kedel på en lille akku tank.Den eneste der sker er at du vil have tanken fyret op hurtigt og at du vil kunne risikere at skulle fyre en gang mere i døgnet når at det er rigtig koldt pga den lille vand mængde.
Hvis at pengene er små og du mangler en akku tank kan der relativ nemt laves en akku tank ud af en gl olietank så kan du jo bare stille to ved siden af hinanden så har du 2400 liter vand.
du skal i øverigt lige huske at når at du sætter en akku tank på dit anlæg øger du jo mængden af vand på anlægget betydelig så du skal nok osse have en større ekspansions beholder.Den skal indeholde som min 8% af vandmængden

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
har lige sat og se lidt på det de skriver på den side du linker til og der er flere ting der er flere ting som man man skal huske når at man læsere talene
1:28 grader i fyrrumet hvor mange har det?
2:der er tale om en kedel der er helt ren hvor at der hverken er sod eller aske i
3:skorstens trækket(5-8pa i forsøget) er meget varierende afhængig af højden af skorsten vind og vejr=højere røg temp pga mere træk i skorsten
4: ved fedt fyring (spjældet helt lukket)vil virkningsgraden uden akku tank falde yderligere men naturligvis vil den stige i takt med hvor meget varme man aftager


<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Nåer fulde dit råd. Så vi var ved at sætte den "nye" kedel på traileren og så udbryder min makker: hvad fanden!?... Så har han spotted noget rust, så vi gennemgå den lige og opdager at bunden er helt rådne

så tøffer i banken og høre om jeg ik lige må brænde 14 af på en scotty 16 kw pilefyr

Men mange mange tak for hjælpen Hvis jeg ikke må bruge så mange penge lige pt smutter jeg da også på dba og ser efter en underforbrændings kedel, nu her jeg jo fået fat i en 1200L akku
det var fan... godt at i opdagede at den var rådene i bunden. Det ville have været træls at have sat den op for at opdage at den er piv utæt.Jeg tror godt jeg ved hvorfor at den er rådnet væk i bunden den har sikket ikke kørt med en retur på 60 grader som de nye kedler skal i øverigt osse den scottyen du har kig på.Du vil blive glad for scottyen hvis banken ellers vil være med på den

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis