Matte mursten

Hej LDS'ere

Jeg har lappet huller i murværkets fuger i weekenden og dette med et blandet resultat. Teknikken skulle lige på plads, så i starten brugte jeg en fugtig kost til at tørre mørtelrester af med. Dumt! Nu er murstenene blevet matte af et tyndt lag gips eller lign. fra mørtelblandingen. Jeg har forsøgt mig med en afsyring med saltsyre 30 % i forholdet 1:20, men det hjælper ikke en sk*d! Skal jeg bruge en kraftigere opløsning og undgå at ramme fugerne eller skal jeg gnubbe murstenene med en anden rød mursten?

Jeg har brugt bakkemørtel og cement til fuger, blandingsforhold 15:1

Kan man evt. fjerne meget gamle mørtelrester mekanisk? Der sidder nemligt noget under vinduerne fra tidligere ejer.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja gamle mørtel rester slår du bare af med en mejsel, og de mursten du har vasket ned skal nok få samme farve igen over tid, du kan ikke regne med at det bliver helt ens lige når du har vasket ned med syre. Så har du jo fjerne det lag fedt som stenene får efterhånden ad naturlig vej.
Hej jesperbha. Skal det forstås at du selv har fuget, og så børstet af bagefter, men alt for tidligt og nu har du en slør af kalk på dine mursten? Hvis det er tilfældet, så lav en opløsning 1:10. forvand muren godt. Skrub det med saltsyren du har blandet. Det skal være en stiv kost, som til gulvvask eller lign, og så skyller du muren igen. Så er den pæn.
Hej Demant - helt korrekt! :-)

Jeg prøver din fremgangsmåde... Mange tak
Skrevet af hpox på 13 sep 2011 17:09
Det var ikke fedtsten det handlede om. ;o)
Hør lille ven  har du aldrig tænkt over hvorfor murene bliver mørkere med tiden, hvis det bare var jord og andet der efter hånden satte sig, men luften indeholder desværre også "fedt" fra oliefyrs røg o.l.

Annonce
Det lyder ufedt.
Med fedt på mursten.
Hva' kan fedt%'en egentlige løbe op i?
Jeg har også et problem med gammel mørtel på mursten. Du skriver at hammer og mejsel kan bruges men ødelægger man så ikke den pæne mursten?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis