Starter fungerer ikke

Hej
Jeg kan ikke starte min Beta Marine BZ482 (13 hk indenbordsmotor, diesel).
Når jeg sætter tændingen til, kommer den blot en "brummelyd", som jeg har lyttet/følt mig frem til kommer fra starteren.
Problemet er opstået pludseligt, hidtil har motoren startet straks.
Batteriet er fuldt opladet og stelforbindelsen er OK.
På siden af starteren sidder der en form for lille "hus".
Kan det være andet end selve startmotoren, der er stået af?

Mvh Handymanden

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er den med dyna start?

mvh jens

Jeg kender ikke din otor som sådan.

Men udfra dette link: http://www.betamarine.de/Bootsdiesel_Typen/Bootdiesel_Typ_BZ_482/bootdiesel_typ_bz_482.html
Er det jo en ganske moderne motor. Og der er sikkert tale om en rigtig starter.
Har du prøvet at turn emotoren med hånden så du er sikker på tandkrans og starter ikke står i en position hvor de ikke kan komme i indgreb?
Du kan måske tilsvarende turne starteren for at sikre dig den kan rotere.
Ellers kan starteren sikkert afmonteres og du kan prøve om den nu rotere når du drejer startnøglen. Hvis den gør det og motoren kan turne, vil det sikkert virke når det samles igen... Husk lige at checke at tandhjulet på starteren skydes ud når der startes... ellers vil det jo ikke komme i indbreb med motorens tandkrans.

MVH Njord

MVH Njord
Hej

På din starter sidder der et lille rundt relæ hvor der er monteret 2 ledninger (måske lidt flere) men der er en meget tyk som kommer fra batteriet og lige under den bolt sidder der en magen til hvor der går en forbindelse ind i starteren - der er en tilslutning mere med en ret tynd ledning på. Prøv at forbinde denne (med en skruetrækker eller lign.)tilslutning med det tykke kabel og se om starteren så vil køre ??

Er det IKKE  tilfældet så tag enden af en svensknøgle og lav en forbindelse mellem de to kraftige forbindelser på starteren (det vil gnistre ret meget- men det er ikke farligt ) så skal starteren køre rundt hvis den er i orden (det er ikke sikkert at den trækker mototren med )

Hvis det ikke er nok til at løse problemet - så skriv igen event. en PM

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej

Jeg har lokaliseret årsagen til problemet, og nu spinner motoren igen.
Det viste sig næsten at være en "fejl 40", nemlig en dårlig forbindelse imellem +-polen på batteriet og polskoen.

I får tak for jeres gode råd og vejledninger, som jeg måske får brug for på et senere tidspunkt.

Hilsen chalamik

God tur :-)

Altid dejligt at få en tilbagemelding... Og sikkert en fejl der også kan ske for andre :-)
Så oplysningen kan jo vise sig at være værdifuld for andre....

God sejltur :-)

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis