Opbygning af fald på fladt tag

Hej!

Jeg tillader mig som ny medlem her på forummet, at kaste mig ud i et spørgsmål .

Jeg skal prøve i korthed og enklehed at forklare min udfordring....

Jeg er ved at opføre en tilbygning på ca. 55 kvm. Det er en bygning lavet i træskelet og med træbekldning samt med fladt tag.

Jeg skal ikke trætte jer med en lang historie, men grundet omstændigheder sidder jeg ikke inde med en konstruktionstegning til opførelse af taget.

Der er beregnet at der skal anvendes 245 mm spær + påforing 145 mm (Vel primært for at få plads til den krævede isolering..??). Altså en anselig højde på næsten 40 cm på spærrene.

Som jeg forstår det skal der være et fald på 1:40 eller ca. 2,5 cm pr. løbene meter.
Min bygning går ud i en vinkel, således at jeg på en del af taget får en længde ( i fald retningen) på omkring 9 meter. Det betyder sådan som jeg regner det ud, at der vil være et fald på ialt 22,5 cm (9 x 2,5 cm). Det tillagt de i forvejen 40 cm bliver jo noget af en kolos at se på - altså 62-65 cm. ....noget af et udhæng / kant at se på .

Spørgsmål 1: Hvis jeg skal / vælger at lave det som ovennævnt, hvordan laver jeg så nemmest "kilen" på de 22,5 cm som jo så skal lægges ovenpå de 40 cm spær. Nogle gode forslag til udarbejdelse og montering af kilen. Jeg har forgæves søgt nettet tyndet, men uden resultat. Evt. et link??

Spørgsmål 2. Kan det forholdsvis store fald udarbejdes på en anden måde, så jeg undgår så stort et fald. Kan det deles op på en anden måde? og igen, hvordan laver jeg bedst opbygningen af faldet/kilen?

Ser gerne link / anbefaling af bøger / billeder.

Har søgt i diverse TRæ 52, 56 osv. men har ikke fundet noget.

På forhånd tak

Møller
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til

Kan du ikke sætte et målsat grundrids ind, og hvor du gerne vil have faldet.

Du kan få lavet kilerne på en spærfabrik, eller selv save dem, ud af spærtræ, med en dyksav, med føreskinne.

mvh jens

 

Hej Jens

Tak for velkomsten.

Jeg kan godt få scannet et grundris ind med detaljer.

Men jeg tænkte at det bliver noget af en opbygning. Først 245 + 145 mm spær og dernæst en kile som i den højeste ende er noget i retningen af 230 mm = ca 630 mm i den højeste ende. Jeg kan i den højeste ende godt gå hen og få lidt udfordringer i forbindelse med højden på mit eksisterende tag, som bygningen til sin tid skal sammen føjes med. Hvis der ikke er anden udvej er det selvfølgelig sådan det er. Men jeg har bare forgæves forsøgt at søge alternativer til et så kraftigt fald.
F.eks. om der på en eller anden måde kunne opbygges "delfald" - sådan at forstå at man måske delte taget ind i mindre sektioner og derved undgik så store kiler, for så tilsidst af få alt vandet ledt hen om nedløb. - Hvis du / I forstår :-)

Men jeg kan finde bøger og info her på nettet om alle mulige andre typer spær og opkiling end lige netop flade tage og opbygningen / mulighederne omkring disse.

Jeg ved godt at jeg selvfølgelig kan vælge at trække en arkitekt eller tømmre i ærmet.... Men hvis nu en vaks person her på forummet kunne guide mig til en ide, eller bog / link.

Men ellers tak til dig Jens.

Mvh Møller
Kan du ikke bare lave det krævede fald ved at løfte spærene i den side der skal være højest?

tveskæg

 

Hej tveskæg

Joh... det er selvfølgelig en mulighed. Men det betyder jo enten at da jeg ønsker et glat/lige stueloft skal jeg jo vater / kile forskallingsbræderne under spærrene ud, således at mine gipsplader i loft kommer i vater.

Eller

Jeg skal lade de nederste 245 mm spær ligge vandret og så kile påforingen på de 145 mm op. Men jeg spekulerer på om det ikke bliver lidt vakkelvorent.

Men tak for ide´en :-)

Men jeg efterlyser stadig en løsning hvor jeg undgår at skulle bruge plads til den forholdsvis store "kile". Altså som tidligere forspurgt på - nemlig en form for "delfald"
Mvh

Møller
Det du vil lave nu er ensidigt fald.
Du kan lave fald til begge sider, eller 4 sider hvis det skal være.
Eller du kan placerer tagnedlæbet midt på taget med afløb vandret ud mellem spærene eller ned i gennemgulvet og ud.


Tykkelsen af taget kan du skjule ved at lade væggen eller beklædningen gå op forbi selve spærene f.eks.
Annonce
Hej Hpox

Ja her har du fat i noget af det jeg søger. Uden jeg dog lige her og nu kan sige hvilken løsning der ville være optimal for mit projekt :-) - ved du så om der nogen som helst steder findes materiale, som giver løsningsforslag til opbygning af nogle af dine forslag. Det være sig, billeder, bøger eller andet. Som nævnt før har jeg slidt nettet og biblioteket tyndt, og ikke fundet så meget som et "gør det selv" projekt som er afbilledet for inspirration?

Mvh og på forhånd tak

Møller
Skrevet af BMøller på 11 sep 2011 14:57
Det være sig, billeder, bøger eller andet. Som nævnt før har jeg slidt nettet og biblioteket tyndt, og ikke fundet så meget som et "gør det selv" projekt som er afbilledet for inspirration?

Mvh og på forhånd tak

Møller

Du vil kunne finde noget om det i en tømrer lærerbog om tagkonstruktioner bla.

Men det er jo simpel bjælkespær med kiler, som der er ikke så meget hokus pokus i det.

Generelt er det nok også arbejde de fleste ville overlade til en tømrermester, frem for selv at skulle stå med opgaven, da den godt kan være ret tidskrævende for en uøved, der står selv og skal have opbygget fald, lagt plader og få det lukket af igen, inden bygningen står under vand, der er nemlig ikke sjovt at afdække noget med så lidt fald på.
Hej Koulda

Ja det er jo nok elementær viden som selv en 1 års lærling ville kunne lave :-).

Og jo - jeg kan nok tænke mig frem til at det er et spørgsmål om "blot" at få kilet pladerne op. Men du ved, at det ville ligesom være lidt skønt, hvis der et eller andet sted fandtes en "jørgen Clevin - vi klipper og klister video", så jeg kunne aflure lidt staldtips og måske undgå de væreste faldgruber. Men jeg må jo så have fat i enten en lærerbog eller en lærling :-).

Og jo - du har da ret i, at normalt ville det nok være et job for en tømrermester. Men jeg har tiden, energien og lysten til det og vil gerne hvis jeg selv kunne lykkedes med det.

Men tak alligevel.

Mvh

Møller
Det burde også være til at finde lidt om på nettet, det er sikkert beskrevet i vejledninger osv.. til tagpap tage.

Hvis man har tid og lyst til det, så er det bare af finde informationerne om det, så man er forberedt når man går igang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis